– Kontakttelefonen har i år mottatt omkring 1.000 henvendelser hver måned. Det er nesten dobbelt så mange som i fjor. Dette er reelle henvendelser fra barn og unge som har et problem de gjerne vil diskutere med en voksen, sier daglig leder Irmelin Bødtker Christensen i BUK.
Tull– Flere hundre “tulletelefoner” er ikke regnet med i statistikken. Det høye antallet på useriøse henvendelser kan skyldes at det er gratis å ringe BUK, tror Christensen.Brann
Innringerne kan snakke om nesten hva som helst. Konflikter i familien, seksualitet og pubertet, forelskelse og kjærlighetssorg er typiske samtaleemner. Endel ønsker også å fortelle om problemer på skolen, mobbing og rusmisbruk. Men samtalen trenger ikke nødvendigvis dreie seg om problemer. Noen ringer rett og slett for å si sin mening om Branns siste hjemmekamp.Startet i 1990
Det var i 1990 at Røde Kors i Bergen fant det nødvendig å starte en kontakttelefon for barn og unge. Pågangen har økt jevnt og trutt, ettersom tilbudet har blitt bedre kjent. De første fem årene hadde BUK vel 16.000 henvendelser.

Annonse
Annonse