Annonse


Populær kontakttelefon

– Kontakttelefonen har i år mottatt omkring 1.000 henvendelser hver måned. Det er nesten dobbelt så mange som i fjor. Dette er reelle henvendelser fra barn og unge som har et problem de gjerne vil diskutere med en voksen, sier daglig leder Irmelin Bødtker Christensen i BUK.

Tull
– Flere hundre “tulletelefoner” er ikke regnet med i statistikken. Det høye antallet på useriøse henvendelser kan skyldes at det er gratis å ringe BUK, tror Christensen.

Brann
Innringerne kan snakke om nesten hva som helst. Konflikter i familien, seksualitet og pubertet, forelskelse og kjærlighetssorg er typiske samtaleemner. Endel ønsker også å fortelle om problemer på skolen, mobbing og rusmisbruk. Men samtalen trenger ikke nødvendigvis dreie seg om problemer. Noen ringer rett og slett for å si sin mening om Branns siste hjemmekamp.

Startet i 1990
Det var i 1990 at Røde Kors i Bergen fant det nødvendig å starte en kontakttelefon for barn og unge. Pågangen har økt jevnt og trutt, ettersom tilbudet har blitt bedre kjent. De første fem årene hadde BUK vel 16.000 henvendelser.
Den første kontakttelefonen i Røde Kors-regi ble startet i Oslo i 1994. Nå er det slike tilbud i 18 fylker.

Annonse