Annonse


IT-behov på hotell øker

– Jeg er overbevist om at de hoteller som tilbyr sine gjester forskjellige IT-tjenester vil skaffe seg fordeler ovenfor hoteller som ikke gjør det, sier forretningsområdesjef Karl Bjørk i Bull fjernarbeid. Det er først og fremst muligheter til å benytte modem, Internett og e-post, samt å få tilgang til skriver og kopimaskin som etterlyses i BULLs undersøkelse.

Villig til å betale
– Selv om bare 20 forretningsreisende deltok i undersøkelsen, kan man lese tydelige tendenser ut fra resultatene, sier Bjørk. Av de spurte mente 90 prosent at deres behov for IT-tjenester når de bor på hotell vil øke i løpet av de nærmeste årene. Alle som var med i undersøkelsen mente at det var viktig med sertifisering av hoteller som tilbyr IT-tjenester. Undersøkelsen ga også signaler om at forretningsreisende er villige til å betale for bedre og flere IT-tjenester.

Arbeider med sertifisering
– En IT-sertifisering vil hjelpe de forretningsreisende til å finne hoteller som kan tilby tjenester de har behov for når de er ute på reise. Tilbud om direkte telefonlinje eller ISDN og utleie eller utlån av det utstyr som er nødvendig for å utføre arbeidet kan være eksempel på et tilpasset hotellrom, sier Bjørk.
De svenske IT-bedriftenes organisasjon, SITO, har allerede satt i gang et arbeid med IT-sertifisering.

Annonse