Hopp til navigasjon Hopp til innhold

IT-annonseringen øker

I Sverige taper dagsavisene terreng i forhold til nisje-utgivelser når det gjelder annonser. Særlig gjelder dette IT-annonser. I Norge er tendensen motsatt.

I Sverige har Dagens Industri, Computer Sweeden og Ny Teknik nær fordoblet sine markedsandeler mens de tradisjonelle morgenavisene taper i kampen om markedsandelene. Computer Sweeden kommer til å selge annonser for mer enn hundre millioner svenske kroner i år. Ny Teknik kan vise til lignende tall. Svenske Resumé bringer disse opplysningene på bakgrunn av tall fra IMU-Testologen.

-I Norge er tendensen motsatt, opplyser Arne Isaksen i Norsk Reklamestatistikk til Dagens Telecom. Tallene til og med oktober i år viser at fagbladene har en tilbakegang i IT-annonseringen i forhold til dagsavisene. Særlig gjelder dette for annonser innenfor data. – Dette er en tendens som har holdt seg over de siste par årene, sier Isaksen.
– Generelt har annonseringen på dette området gått ned med 3 prosent i forhold til i fjor. Likevel har dagsavisene hatt en fremgang på 7 prosent, sier Isaksen. Fagbladene har tapt 8 prosent av sin markedsandel på denne type annonser.

Når det gjelder telekommunikasjon, er det imidlertid fremgang i begge leire. Men også her er det dagsavisene som kommer heldigst ut. Av en økning i annonsevolum på 26 prosent, står dagsavisene for en andel på hele 38 prosent mens 24 prosent tilfaller fagbladene.