Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telenor hevet provisjonen

– Vi kan ikke la våre forhandlere sitte og se alt julesalget av mobiltelefoner skje over gata, sier informasjonssjef i Telenor Mobil Per Engh Halvorsen.

Markedet for mobiltelefoner er ungt. Men ifølge kilder i bransjen er det enighet om at salget til privatmarkedet skjer i sammenheng med feriene. Når Netcom nå har senket prisen på populære mobiltelefoner til 49.- kroner under julesalget, så er det i troen på at privatkundene ser mest på innkjøpsprisen og vet at prisnivået på tjenestene ellers ikke er så forskjellig.

Telenor snudde
Telenor har hevet provisjonen på mobiltelefoner, tre uker etter at den ble senket. Begrunnelsen er hensynet til forhandlerne og ikke til kundene. Provisjonen til forhandler for hver solgt mobiltelefon ble senket fra 2.300 kroner til 1.800, men er nå tilbake igjen på samme nivå. Til Finansavisen sier direktør Stig Herbern i Telenor Mobil at de er skuffet over at NetCom har satt provisjonen til over 3.000 kroner per telefon.

Nye tjenester
– Telenor har aldri vært en pådriver i å gi provisjoner for å hausse opp markedet, sier Engh Halvorsen. – På lang sikt tror vi at forbrukerne er mer tjent på at det i hovedsak settes fokus på samtalepris, dekning og utvikling av nye forbrukervennlige tjenester.

– Men når vi likevel har vært med på provisjonskarusellen skyldes dette hensynet til våre forhandlere. Det er en kjensgjerning er at økte provisjonspriser slår ut i rimelige telefoner, som igjen gir økt salg.

Fra 1. januar har både Netcom og Telenor varslet at provisjonen skal senkes til 1.200 kroner.

Stikkord: Mobil