Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Prisbombe fra Siemens

Siemens Nixdorf (SNI) utfordrer IBM, Compaq, Olivetti, AST og Toshiba som Elkjøps mest foretrukne PC-merke. Elkjøp legger opp til en meget aggressiv prising av Siemens’ PCer.

Elkjøp-kjeden har skaffet seg nok et velrennomert merkenavn i sitt PC-sortiment i tillegg til IBM, Compaq, Olivetti, AST og Toshiba. Fredag presenterte Elkjøp og SNI en samarbeidsavtale som innebærer at alle Elkjøps utsalg i Norge vil selge PCer fra Siemens Nixdorf Informasjonssystemer (SNI).

Siemens Nixdorf kaster seg dermed inn i et marked hvor marginene er smertelig lave, men divisjonsdirektør Vidar Berg hevder hardnakket at selskapet tjener penger på Elkjøp-satsingen allerede fra dag en, til tross for at Siemens-produktene vil bli svært lavt priset, etter hva Dagens Telecom erfarer. I følge Berg er Elkjøp-avtalen den eneste kjedetilknytningen mot konsumentmarkedet Siemens legger opp til.

Godt under 10.000
På direkte spørsmål om Elkjøp nå vil selge 120 MHz Pentium multimedia-PCer til godt under 10.000 kroner, svarer seksjonssjef Trond Arne Myrvang i Elkjøp kort og greit “Walkover”.
Hverken Elkjøp-ledelsen eller SNI ønsker å opplyse stort om pris/ytelsesforholdet på satsingen før markedsføringskampanjen settes i gang for fullt i begynnelsen av januar. Men det skinner klart gjennom at de to ferske partnerne mener de har svært gode (pris)kort på handa til kampanjestarten på nyåret.

Mange om beinet
Berg karakteriserer tilgangen til Elkjøps landsdekkende salgsapparat som et gjennombrudd for Siemens’ kamp om konsumentmarkedet. Han må imidlertid belage seg på et knallhardt kjør for å nå opp mot de andre aktørene Elkjøp tidligere har forpliktet seg til å samarbeide med. Mens Compaq var det mestselgende PC-merket i fjor, seiler AST i år opp som Elkjøp-kundenes klare favoritt, i følge seksjonssjef Trond Arne Myrvang i Elkjøp. Foruten disse to skal Siemens kjempe mot solide merker som IBM, Toshiba og Olivetti.

Blå “burk”
Hvordan Siemens skal vinne fram i det knallharde PC-markedet gjenstår å se, men etter det Dagens Telecom erfarer vil altså hovedvåpenet være pris. I januar lanseres to PC-modeller under navnet Scenic.

Den store slageren vil antakelig bli en multimedia-PC som skiller seg vesentlig fra de fleste konkurrenter med sitt spesielle design. Selve boksen kommer i en lekker blåfarge, senere vil andre farger komme til, og ytelsesmessig skal maskinen ikke ligge noe tilbake for de beste i PC-klassen. I tillegg kommer Siemens med en maskin i den lavere enden, Scenic Expert. Alle Siemens-maskiner som blir solgt gjennom Elkjøp vil være basert på Pentium-prosessorer fra 120 MHz og oppover.

25.000 solgte i ’97?
SNI skal allerede i år levere 1000 datamaskiner til Elkjøp, men det er naturligvis ikke før til neste år avtalen kommer skikkelig i gang. Trond Arne Myrvang sier til Dagens Telecom at Elkjøp-kjeden tar sikte på å selge minst 5000 Siemens-PCer i 1997.

– Private konsumenter står for en stadig økende andel av det totale PC-salget. Det er derfor like viktig for oss å tilby kjente merkevarer i dette markedet, sier Myrvang. Han tror den nye samarbeidsavtalen med Siemens vil gi Elkjøp ytterligere vekst i kjedens totale PC-salg i året som kommer.
– I år selger vi minst like mange PCer som i fjor, det vil si over 20.000 maskiner, og vi regner med at økningen vil fortsette i 1997, sier Myrvang.