Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettet i fortsatt vekst

Annonsesalget på Internett vokser i et forrykende tempo. I løpet av de siste ni månedene har salget bare på amerikanske websider blitt nær tredoblet.

Salget har økt fra 29,9 millioner dollar i første kvartal til 75,6 millioner i det tredje.

I følge Internet Advertising Bureau (IAB) – som som vel må sies å ha gjennomført den første grundige undersøkelsen av hvor store annonseinntekter Internett reelt har skapt så langt – ble det i årets ni første måneder solgt internettannonser for 157,4 millioner dollar, eller vel én milliard kroner.

I og for seg ikke et imponerende høyt tall sammenliknet med det fjernsyn og trykte medier hanker inn i annonsekroner hvert år, men den oppadgående trenden er mer enn nok for å få smilet på plass hos de som til hverdags jobber med Internett som mediakanal.

Kvartalsrapporter
IAB-undersøkelsen er utført i samarbeid med Coopers & Lybrands mediagruppe, og i følge nyhetstjenesten MSNBC planlegger IAB heretter å publisere tilsvarende markedsundersøkelser på kvartalsbasis.
Tallmaterialet IAB denne gangen har presentert er basert på statistikk fra 85 prosent av alle web-tjenester som selger annonser for mer enn 5000 dollar i måneden.

Med i undersøkelsen er selskaper som American Online og CompuServe, i tillegg til flere av de nye online mediaaktørene som Pointcast og gratispost-tjenesten Juno. Det at man har tatt med flere selskaper som strengt tatt ikke er rene Web-ressurser forklarer nok hvorfor IAB-tallene ligger noe høyere enn de 138 millioner dollars som Internett-analytikerne i New York-selskapet Jupiter Communications har regnet ut er brukt til web-annonsering de siste ni månedene.
Uansett betraktes IAB-undersøkelsen som den mest presise som er gjort på dette området så langt, etter som dataene er basert ene og alene på reelle omsetningstall.

Mange bytte-avtaler
Under den store Internett-konferansen i New York denne uken, Fall Internet World 96, har det riktignok vært diskutert hvorvidt det har vært riktig å inkludere såkalte barter-avtaler (bytteannonser) i undersøkelsen.

IAB forsvarer seg med at det må man gjøre fordi Internett-mediet benytter seg av barter-avtaler i langt større utstrekning enn andre medier. Også barter-avtaler må dessuten regnes som reell omsetning, mener IAB.