Salget har økt fra 29,9 millioner dollar i første kvartal til 75,6 millioner i det tredje.
I følge Internet Advertising Bureau (IAB) – som som vel må sies å ha gjennomført den første grundige undersøkelsen av hvor store annonseinntekter Internett reelt har skapt så langt – ble det i årets ni første måneder solgt internettannonser for 157,4 millioner dollar, eller vel én milliard kroner.I og for seg ikke et imponerende høyt tall sammenliknet med det fjernsyn og trykte medier hanker inn i annonsekroner hvert år, men den oppadgående trenden er mer enn nok for å få smilet på plass hos de som til hverdags jobber med Internett som mediakanal.KvartalsrapporterIAB-undersøkelsen er utført i samarbeid med Coopers & Lybrands mediagruppe, og i følge nyhetstjenesten MSNBC planlegger IAB heretter å publisere tilsvarende markedsundersøkelser på kvartalsbasis.

Annonse

Under den store Internett-konferansen i New York denne uken, Fall Internet World 96, har det riktignok vært diskutert hvorvidt det har vært riktig å inkludere såkalte barter-avtaler (bytteannonser) i undersøkelsen. IAB forsvarer seg med at det må man gjøre fordi Internett-mediet benytter seg av barter-avtaler i langt større utstrekning enn andre medier. Også barter-avtaler må dessuten regnes som reell omsetning, mener IAB.
Annonse