Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Digitals Internett-fokus

Det hjelper ikke at Digitals Alpha er verdens raskeste prosessor, og at Alta Vista viser hvor raskt det faktisk fungerer: Digital taper for Intel og Microsoft. Men nå vil selskapet slå tilbake

Digital Equipment Corporation har lansert en rekke nye produkter som beregnet på Internett-leverandører, bedriftenes Intranett og på Internett-handel. Målet er, i følge Digital, å gjøre det enklere å integrere Internett-teknologi i bedriftenes rutiner . Men en minst like viktig drivkraft er antakelig Digitals eget behov for å komme tilbake i sentrum av Internett-utviklingen igjen.
Selskapet har vært mye i fokus fordi produkter som AltaVista på AlphaServer er noe av det raskeste som finnes på nettet – men det har ikke resultert i de store salgsfremgangene. I Internett-sammenheng snakker folk mer om Sun, Intel, NT og Java enn om Digital.

Internet-energi?
Blant annet finner man det Digital kaller “Internet-Energized”-løsninger basert på selskapets 64-bits AlphaServer system. Dette inkluderer AlphaServer for Intranet Search, som bringer AltaVista-teknologien til bedriftenes intranett. Dette er imidlertid på ingen måte gratis: Prisen er 73.840 dollar for en pakke som inkluderer AltaVista Search Internet Private eXtention (programvare), AlphaServer 40000 5/400, samt Digitals 64-bits Unix.

Enklere
I tillegg vil Digital gjøre det så enkelt som mulig for Internett-leverandører å sette opp sine tjenester. Derfor har selskapet satt sammen ISP Startup, som gjør nettopp dette, samt ISP Expertise Center, som skal gi råd om applikasjonsintegrering og teknisk støtte til de nye Internett-leverandørene.
Dessuten satser Digital i større grad på samarbeid med de etablerte aktørene i Internett-markedet. Derfor kommer Netscapes server-produkter SuiteSpot til å bli gjort tilgjengelige på de Unix-baserte AlphaServerne, sammen med Netscapes kommersielle applikasjoner. Digital har også gjort en avtale med Microsoft som gjør dette selskapets Merchant Server tilgjengelig på Digitals servere – både Intel- og Alphabaserte. Dessuten har jo også Digital allerede for lenge siden forstått at det ikke bare er tilstrekkelig å konkurrere med Microsoft, det er også viktig å samarbeide. Derfor har selskapet utviklet sitt “Internet Road Map for Windows NT”, som gir brukerne en CD-ROM med muligheten til å vurdere 51 NT-baserte produkter fra en lang rekke leverandører, samtidig som bortimot 180 shareware-programmer følger med.
Oracle hører også med: Oracle InterOffice Suite vil også bli tilgjengelig på Digitals systemer.
Denne satsingen ser allerede ut til å bære frukter, siden British Telecom og Microsoft, som samarbeider om Internett-løsninger, nå har valgt å satse på Digital som maskinvareleverandør.