Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Bok-suksess på nett

Det finnes fortellinger om økonomisk suksess på nettet. Men hvor mange de er, det strides det om.

70 prosent av selskapene som har forretninger på Internett taper penger på driften, heter det i en rapport fra ActivMedia. En annen rapport mener at 39 prosent av amerikanske kunder vil gjøre innkjøp over nettet i 1997, og at tallet vil stige. På årets Internet World var optimismen noe dempet i forhold til fjorårets, heter det i den amerikanske nettavisen Nando Times.

Men det finnes fortellinger om stor og uventet suksess:
– Denne oppgangen må stoppe, ellers har vi større omsetning enn hele USAs brutto nasjonalprodukt i løpet av tre år, sier Jeff Bezon – sjefen for Amazon.com – som er en bokhandel som finnes på Internett.

En million titler
Amazon ble lansert på nettet i 1995 som verdens største bokhandel. Amazon har bare 500 titler liggende i hovedkvarteret i Seattle, men de har avtaler som gir tilgang til utrolige 1.1 million titler gjennom forlag og boksentraler.

Amazon reklamerer også med at dersom andre bedrifter setter opp Amazons reklame på sine hjemmesider så får de prosenter av salget som går via denne siden.

Det finnes andre forretninger som går godt. En forklaring, som Jason Olim tror på, er at nettbutikkene kan kombinere prisene fra lagersalg med følelsen av å handle i en liten butikk. Olim er øverste leder for CD-NOW, som selger musikk på nettet.