Hopp til navigasjon Hopp til innhold

AltaVista på norsk

Det svenske teleselskapet Telia Telecom AB kunne i august melde om en intensjonsavtale med Digital Equipment Corp., selskapet som har et av verdens mest brukte søkeverktøy – AltaVista – på Internett.

Nå er intensjonsavtalen blitt til et oppegående produkt for de to selskapene. Ved å gå inn på Alta Vista’s nordeuropeiske hovedside møter du i dag to Telia-logoer, i tillegg til at Telia-navnet befinner seg i URL-en for den nordiske AltaVista-siten i Sverige. Derfra kan du skreddersy ditt søkeverktøy etter språk og land i Nord-Europa. Nordmenn kan kommunisere med søkeverktøyet på norsk og svensker på svensk – noe som ikke er en selvsagt ting på Internett.
Dette betyr at norske annonsører på disse sidene kan bringe sitt budskap til norske surfere. Det er en klar fordel for annonsører med Norge som markedsplass å betale seg inn her i stedet for å konkurrere med multinasjonale selskaper om oppmerksomheten på internasjonale internett-steder.

Resultatet av dette samarbeidet er at Digital og AltaVista øker antallet annonser – og inntektsmuligheter – enormt. For hvert språk Telia, som drifter serveren i sverige legger inn, åpner det seg muligheter for litt mer målrettede annonser enn det som er tilfelle på AltaVista i dag.

Størst på nettet
AltaVista er et kraftig søkeverktøy som har indeksert 30 millioner sider, funnet på 275.600 servere og tre millioner artikler fra 8.000 nyhetsgrupper på Usenet. Selskapet melder om over 23 millioner besøk per ukedag. Selskapet har høstet erfaringer over lang tid og brukes i dag som søkemotor for et utall av web-tjenester over hele verden.