Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ascom på sprit

Annonsen for Ascoms nye mobiltelefon viser et stort glass med innhold on the rocks, som minner sterkt om whisky. Rusmiddeldirektoratet sier til Dagens Telecom at slike annonser kan være lovstridige.

– Reklame for alkoholholdige drikker er forbudt, og må ikke forekomme i reklame for andre produkter. Det betyr at både indirekte og direkte alkoholreklame er forbudt. Jeg har ikke sett annonsen, men uansett har vi som politikk å ikke uttale oss om slike annonser før vi har vært i kontakt med annonsøren, sier kontorsjef Hanne Huser i Rusmiddeldirektoratets kontrollseksjon.

Bare Cola?
– Vi har foreløpig fått få kommentarer om glasset, men ved eventuelle reaksjoner har vi oppnådd det vi vil, nemlig å skape oppmerksomhet. Reklamen er ment som en profilering for å fortelle at Ascom kommer med en ny, egenutviklet mobiltelefon, og som en profilering av navnet vårt. Innholdet i glasset er utvannet Coca-Cola med isbiter, sier salgssjef Jan Røsholm i Ascom til Dagens Telecom.

Så spørs det om myndighetene godtar at det er Cola og ikke whisky, i glasset som ved første øyekast er annonsens sterkeste argument.
Stikkord: Mobil