Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Sanyo utfordrer NTT

Elektronikkselskapet Sanyo går nå til angrep på Japans stadig mer konkurranseutsatte telekommunikasjonsmarked. Planen er å ta opp konkurransen med det gamle telverket NTT om fjerndistansekundene.

Utspillet fra Sanyo kommer som direkte følge av høstens deregulering, som åpnet det japanske markedet for konkurranse fra andre selskaper enn typiske telekommunikasjonsbedrifter.

Lavere pris
Sanyo sitter på et gigantisk nett av leide linjer, og vil allerede fra januar 1997 tilby utenlandssamtaler over dette nettet. I følge selskapet vil de kunne tilby sine tjenester til en pris som ligger 30 prosent under det japans dominerende teleaktør, det tidligere japanske televerket NTT, tilbyr.

Dereguleringen som de japanske myndigheter gjennomførte i oktober, tillater selskaper som leier sine linjer av teleoperatører, å tilknytte begge ender av sitt leide linjenett til det offentlige nettet.

Flere aktører
Initiativet fra Sanyo kommer forsåvidt ikke som noen stor overraskelse, men er en naturlig følge av at konkurrentene både Matsushita og Mitsubishi Electric nylig annonserte planer om å tilby telekomtjenester i 1997 via sine leide linjer.

Financial Times skriver i dag at det japanske departementet for post- og telekommunikasjoner til neste år trolig kommer til å liberalisere telemarkedet ytterligere ved også å tillate utenlandske aktører å komme inn på det japanske markedet på samme måte som Matsushita, Sanyo og Mitsubishi nå gjør. Det vil i så fall sette fart i konkurransen også på det internasjonale markedet.

Kostnaden ved å ringe til utlandet er vesentlig høyere i Japan enn fra noe annet industrialisert land.