Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ny vending i mobilkrigen

Gate- og dørsalg av mobiltelefoner er det siste fra NetCom. Mobiltelefon-operatøren tar i bruk nye og utradisjonelle metoder i kampen om nye kunder og tellerskritt i et hardt presset marked.

NetCom forsøker nå en for bransjen utradisjonell, men ellers gjennom generasjoner velprøvd metode for salg. Direkte henvendelse til potensielle kjøpere, enten på gata eller hjemme på døra, skal bringe antall abonnenter opp igjen.
– Som et prøveprosjekt har vi satt to salgsgrupper, hver bestående av fire personer, inn i direktesalget, sier Per Bjørkum i NetCom til Dagens Telecom i en kommentar tirsdag ettermiddag.
– Resultatene så langt har vært positive, sier Bjørkum, som legger til at denne formen for salg ikke kommer i konflikt med de avtalene NetCom har med sine forhandlere.

Feedback
Til å følge i fotsporene til selgerne har NetCom engasjert selskapet Feedback for å måle effekten salgsframstøtene har overfor kunden. Hittil i prøveperioden har 80 prosent av kundene sagt at de ikke hadde noen innvendinger mot denne måten å kjøpe mobiltelefon på.
Selgerne som er valgt til framstøtet er alle erfarne selgere fra denne type direktesalg.

Leasing
Også nytt i denne sammenheng er at det potensielle kunder tilbys er en leasingavtale over 36 måneder. I følge avtalen får kunden en mobiltelefon av merke Motorola D460 og gratis innmelding. I tillegg får kunden inkludert personsvartjeneste, identifikasjon av innringer og NetComs totalforsikring som dekker tap eller ødelagt telefon.
Prisen for det hele er kroner 69 pr. måned pluss månedsavgiften som er avhengig av den type abonnement som blir valgt. Sist men ikke minst vil regningen også inneholde prisen for de samtaler som kjøperen foretar.

Angrefrist
I følge kjøpsloven har kunden 10 dagers angrefrist. Spørsmålet er om ikke en eventuell anger fra kunden vil komme senere enn som så. Det var i hvert fall det NetCom erfarte forrige gang de gikk ut og fallbød sine tjenester.
Stikkord: Mobil