Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telenor-fusjon

Ingen vet hvilken vei Tormod Hermansen snur seg: Mens mange ventet på en fusjon mellom Merkantildata Distribusjon og Telenor Bedrift, velger Telenor å satse på Datavarehuset.

På LO’s møte på Gol sitter lederen i Tele- og Dataforbundet og uttrykker sitt mishag med at Telenor oppfører seg som en av åttitallets japper, som kjøper opp i øst og vest og etterhvert sitter med 80 datterselskaper rundt omkring.

Samtidig blir dette tallet endret: Nå blir Datavarehuset til Telehuset, foreløpig eid 70 prosent av Telenor – med opsjon på å kjøpe resten i løpet av et år.

Det er kjeden Telenor Telehuset som nå blir slått sammen med Datavarehuset til Telehuset AS, i følge Finansavisen. Dermed sitter de to Datavarehus-partnerne Petter Stordalen og Christen Sveaas igjen med 30 prosent av det nye Telehuset.

I dag eier Sveeas 80 prosent av Datavarehuset, som han kjøpte for 50 millioner kroner av konkursboet i januar. Petter Stordalen kjøpte senere 20 prosent for 11 millioner kroner.

Norsk IT-kjempe
Telehuset AS vil starte med en balanse på 200 millioner kroner, hvorav en egenkapital på cirka 70 millioner. Tilsammen vil Telehuset AS bli en formidabel aktør i det norske IT-markedet, med 15 varehus, 35 butikker og en omsetning på anslagsvis 750 millioner i 1997.

For Telenor-selskaper som Telenor Mobil, Telenor Online og Telenor Bedrift vil dette medføre en kraftig forbedring i distribusjonsmulighetene. Det er verd å merke seg at Telenor Mobils Stig Herbern blir styreformann i det nye selskapet, mens det hittil har vært kotyme at visekonsernsjef Terje Thon har hatt denne rollen i datterselskapene.
Dermed skulle betydningen av den nye distribusjonskanalen for Telenor Mobil være helt klar.

Ikke PC-produksjon
Telenor blir imidlertid ikke PC-produsent: Etter konkursen, la Datavarehuset ned sin egen produksjonslinje og importerer nå sine PCer (i eget kabinett) fra Tyskland.

Forøvrig fører fusjonen også med seg at Cinet ikke lenger går til rettsak mot en PC-butikk på Alnabru når selskapet angriper Datavarehusets annonser i høst. Plutselig er det selveste Telenor som må stå til ansvar for Datavarehusets synder.