Annonse


Telia vil ha multimedia

Mange svensker mener at Telia vil komme til å dominere multimediabransjen, slik selskapet allerede dominerer andre deler av kommunikasjonsmarkedet. Derfor har Telia hittil vært bundet av tidligere vedtak om at det skal holde seg unna. Nå har imidlertid administrerende direktør Lars Berg og Torvald Bohlin, lederen for Telia Infomedia, gått ut med klar melding om at arbeidsplasser står i fare. – Den tradisjonelle telefonvirksomheten er inne i en blindvei, sier Bohlin. – 10 000 til 15 000 jobber står i fare. Vi er nødt til å utvikle ny, telefonbasert virksomhet.

Selskapet prøver å berolige skeptikerne, blant annet ved å si at man ikke kommer til å finne Telia som produsent av TV-programmer, eller som eier av slike produksjonsselskaper. I stedet vil gruppen satse på samarbeid med andre mediaselskaper. I følge danske Politiken er Telia allerde i seriøse drøftinger med det danske film- og TV-konsernet Egmont. Den eneste hindringen for et samarbeide er usikkerheten i forhold til svenske politikeres eventuell godkjennelse, sier Politiken. Lars Berg har nektet å si noe mer om samtalene med Egmont, bortsett fra at Telia snakker med mange mediaselskaper; deriblant Egmont.

Forøvrig har striden om Telias fremtid gjort at selskapet for første gang har offentliggjort svenske markedstall, for å vise at konkurransen fra nye aktører i telemarkedet blir stadig hardere. Denne konkurransen merkes imdlertid ikke for fasttelefoni, der Telia fremdeles har en markedsandel på 93%. Andelen for internasjonal telefoni er på 78 prosent, mens Telia har 67 prosent av det totale mobilmarkedet i Sverige – og 48 prosent av GSM-markedet. På Internett-markedet har imidlertid Telia fått hard konkurranse, særlig fra Tele2 og Telenordia, og er nede i0 40%, mens markedsandelen innen satellitt- og kabelTV er på 45%.

Annonse