Annonse


Undergravende agenter?

Hva er en agent? Et forsøksvis svar når vi snakker om informasjon kan være: søkeprogram som finner stoff av interesse. I dagens situasjon er dette helst tekst, men det kan også være lydfiler, foto, eller video, skriver Telecom Revy.
I utgangspunktet er forskjellen ikke stor fra et søk med verktøy som Alta Vista eller Hot Bot, men en agent kan selvstendig gå gjennom hva som er av nytt stoff på nettet, og kan vurdere om søkeordene klaffer. Og det selvfølgelig uten at brukeren er tilkoblet.

Kjent profil
En kan kombinere agenter med andre undersøkelser. Et firma som tilbyr en slik tjeneste får ofte i utgangspunktet ett sett med søkekriterier oppgitt fra kunden. I tillegg kan det sendes ut spørreskjemaer der kunden blir spurt om hvor fornøyd han er med forskjellige deler av tjenesten. Slik finpusses profilen av kunden.
Intelligente agenter kan også selv se hva som plukkes ut av kunden. Meningen er at om agenten leser dette stoffet, så er hun sikkert også interessert i å lese om dette. En agent kan for eksempel se at vedkommende som ønsker å fremstå som meget kulturinteressert kun leser sportstelegrammene. Dermed endres innholdet av det som sendes fra kultur til sport.

“Personlig “
Dette er en teknikk som kan brukes på flere måter. Det finnes CD-forretninger på nettet som lager kunde-profiler ut fra hva den enkelte kjøper og prøvelytter. “Liker du dette – så liker du dette”. Og trolig vil mange kunder få seg en hyggelig overraskelse – og lære å sette pris på å ha en virtuell og fagkyndig ekspeditør som har kjennskap til ens personlige smak.
Det finnes søkeprogrammer som kan lete opp hva en del forretninger tar for en og samme CD-plate. Men ikke alle forretninger gir programmet tilgang til sine filer. Derimot er det mulig for kundene selv å lete.
Agentene er ikke bare populære. Web-aviser kan deles i tre grupper: Gratis-aviser, betalings-aviser, og den langt viktigste: Aviser som får innholdet betalt av sine annonsører. Og problemet er gjerne: Annonsørene vil som regel ha plass på den hjemmesiden som leserne vil starte med i utgangspunktet.

Unngår reklamen
Mange redaktører reagerer på at konkurrenter retter pekere direkte til avisens mest populære sider. På den måten slipper leseren å klikke seg gjennom en del sider – med reklame – og det fører til en svekkelse av forholdet til annonsøren.
Ett enda verre scenario – for avisene – vil være aktive agenter, som søker opp innholdet på de aktuelle sidene og kan hente dem ned uten illustrasjoner. Men på den andre siden så vil dette åpne for salg av annonser et nytt sted – nemlig i programmene som presenterer hva agentene har funnet. Og det er kanskje ikke helt økonomisjefens drøm.

Se også artiklene:

  • Avisdød
  • Pioner på nyheter

    Annonse