Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telenor beklager

Telenor Mobil beklager at en programvarefeil i en av selskapets svitsjer påførte konkurrenten NetCom et langvarig sambandsbrudd. Samtidig varsler de en gjennomgang av rutinene for feilvarsling.

Det var under oppgradering av Telenor Mobils svitsjer natt til tirsdag at feilen inntraff. Først torsdag ettermiddag klokka 13:30 ble feilen lokalisert og rettet opp. Da hadde NetComs kunder vært uten samband til alle 900-numre, i teorien 100.000 telefonnumre, i over to døgn.
Programvarefeilen førte ikke til problemer for de som har ringt 900-numre fra fasttelefon eller fra Telenors mobile systemer (GSM, NMT450 og NMT900).
NetComs informasjonssjef Gunnar Grythe var i går sterkt kritisk til at Telenor Mobil ikke varslet om feilen før det hadde gått nesten to dager.

Tar kontakt i dag
– Vi beklager feilen, og det skrives nå en rapport om det inntrufne som vil være ferdig på mandag, sier informasjonssjef Per Engh Halvorsen til Dagens Telecom. Han varsler også at Telenor Mobil i dag vil ta kontakt med NetCom for å gå gjennom informasjonsrutinene for feilvarsling.
– Om det har skjedd en informasjonsglipp fra oss eller om glippen ligger hos NetCom er noe vi må finne ut av. Vi visste nemlig ikke noe om feilen før NetCom gjorde oss oppmerksom på den. Derfor ble naturlig nok heller ikke NetCom orientert, sier Halvorsen, som viser til at det helt siden feilen ble oppdaget har vært kontakt mellom selskapene på teknikernivå.
Annonse
Stikkord: Mobil