For den som måtte lure på om det er mulig å leve på abonnementsbaserte nyhetstjenester på Internett: Ja, det er mulig, i hvertfall om du gir ut en engelskspråklig publikasjon. Den elektroniske nyhetsavisen ClariNet e.News har ikke annonser, men lever helt og holdent på betalende abonnenter, skriver Telecom Revy. I løpet av året har e.News vokst fra rundt knappe millionen til halvannen million abonnenter. Med en gjennomsnittlig abonnementspris på i underkant av én dollar i måneden (USD 1 = ubegrenset bruk) burde det være god butikk for de 22 ansatte som arbeider i California-selskapet e.News – et underbruk til ClariNet Communications Corporation.
Og suksessen ser ikke ut til å avta. Nyhetstjenestens syv-sifrede omsetning (i US dollar!) har, i likhet med antallet lesere, mer enn doblet seg hvert år de to siste årene. Med en månedlig abonnementstilvekst på Internett på én million brukere er i hvertfall et ytterligere vekstpotensial til stede.
Den første publikasjonen av ClariNet e.News så dagens lys i september 1989, og er siden blitt en av de ledende nyhetsformidlerne på Internett. Etter en nylig gjennomført ansiktsløfting framstår e.News i dag som en betydelig innholdsleverandør som daglig spyr ut over 2000 nyhetsartikler organisert på 500 ulike kategorier – det være seg alt fra sport og internasjonale nyheter til lengre og grundigere feature- og tema-artikler, økonomi- og teknologinyheter.

Den betalende abonnentsmassen på én million som har tilgang til e.News spenner fra vanlige privatpersoner til selskaper, skoler og typiske tjenesteleverandører på nettet, som for eksempel Netcom, Pipeline, the World og mange andre. ClariNet har grovt delt opp den typiske e.News-leseren i to grupper: Den typiske Usenet-leseren og web-surferen.



Annonse
Annonse