Annonse


Gigant-opplag

For den som måtte lure på om det er mulig å leve på abonnementsbaserte nyhetstjenester på Internett: Ja, det er mulig, i hvertfall om du gir ut en engelskspråklig publikasjon. Den elektroniske nyhetsavisen ClariNet e.News har ikke annonser, men lever helt og holdent på betalende abonnenter, skriver Telecom Revy. I løpet av året har e.News vokst fra rundt knappe millionen til halvannen million abonnenter. Med en gjennomsnittlig abonnementspris på i underkant av én dollar i måneden (USD 1 = ubegrenset bruk) burde det være god butikk for de 22 ansatte som arbeider i California-selskapet e.News – et underbruk til ClariNet Communications Corporation.
Og suksessen ser ikke ut til å avta. Nyhetstjenestens syv-sifrede omsetning (i US dollar!) har, i likhet med antallet lesere, mer enn doblet seg hvert år de to siste årene. Med en månedlig abonnementstilvekst på Internett på én million brukere er i hvertfall et ytterligere vekstpotensial til stede.

2000 daglige nyheter
Den første publikasjonen av ClariNet e.News så dagens lys i september 1989, og er siden blitt en av de ledende nyhetsformidlerne på Internett. Etter en nylig gjennomført ansiktsløfting framstår e.News i dag som en betydelig innholdsleverandør som daglig spyr ut over 2000 nyhetsartikler organisert på 500 ulike kategorier – det være seg alt fra sport og internasjonale nyheter til lengre og grundigere feature- og tema-artikler, økonomi- og teknologinyheter.
Nyhetstjenesten har også bygget opp en formidabel bildebank det står respekt av. Flere daglige oppdateringer gir abonnentene hele tiden ferske nyheter over verdensveven/Usenet. Faktisk oppdaterer ClariNets redaksjonelle stab nyhetene opptil 150 ganger 24 timer i døgnet, hevder selskapet.

Ulik leserprofil
Den betalende abonnentsmassen på én million som har tilgang til e.News spenner fra vanlige privatpersoner til selskaper, skoler og typiske tjenesteleverandører på nettet, som for eksempel Netcom, Pipeline, the World og mange andre. ClariNet har grovt delt opp den typiske e.News-leseren i to grupper: Den typiske Usenet-leseren og web-surferen.
Leserprofilen er interessant, og viser at Usenet-brukerne gjerne er teknisk skolerte. Du finner dem først og fremst i akademiske miljøer, i forvaltningen eller i teknologibaserte virksomheter. Grunnen til at disse foretrekker å lese ClariNet e.News i Usenet-form er nok slektskapet til Unix.
Den typiske web-leseren leser ClariNet-nyhetene på verdensveveven. Leseren er tilhenger av det grafiske brukergrensesnittet i produkter som Mosaic, Netscape Navigator og Microsoft Internet Explorer. Brukerne er tradisjonelt å finne i næringslivet og de benytter Internett til å heve seg i konkurransen i dagens raskt endrende økonomi.
– At vi så raskt har vokst til over én million betalende abonnenter skyldes uten tvil Internettets raskt økende popularitet og suksess. Nå blir utfordringen å ri på Internett-bølgen ved ytterligere å utvide nyhetstjenesten og ikke minst sikre enda raskere tilgang til den informasjonen vi har å by på, sier grunnlegger og styreformann i ClariNet Brad Templeton.

Du kan selv sjekke ut om News er noe for deg.

Annonse