– Avisene går fra å favne alle best mulig til masseindividualisering – hvor det dreier seg om å nå den enkelte best mulig, sier Johan Værnø som er partner i Avatar Innovations, et firma som har spesialisert seg på å hjelpe bedrifter i å lage en strategi for en digital hverdag. Firmaet har både mediebedrifter og produksjonsbedrifter på kundelisten. I november er Værnø og den andre partneren – Tor Jakob Ramsøy – i MIT Media Lab – og vil blant annet høre Marvin L. Minsky orientere om intelligente agenter.
Værnø ble stoppet i farten og interjuvet over en salatbolle i kantina i Forskningsparken som ligger på Blindern i Oslo.
– De som overlever er de som segmenterer, sier Værnø. Spesialistavisene vil gi en mulighet for å kommunisere til mennesker med de samme interesser som deg selv. Primært handler informasjonen om felles interesser.
Men Værnø vil ikke helt legge Akersgata øde: – Det er de som spår at avisene, slik vi kjenner dem i dag, vil være døde om 10 år. Men slike spådommer om at avisen ville være døde om 10 år, de kom også for 20 år siden.
Kommunikasjon og samfunn (eng. communities) er et nøkkelbegrep. En avis som Aftenposten dekker mange forskjellige behov, og den enkelte leser får med seg prosenter av hva som er på trykk. En har grupper som er interessert i deler av produktet, og ikke har behov for alt. Noen leser bare annonser for veteranbiler. Derfor kan det være behov for en oppdeling av avisen. At produktet siles inn mot leseren. Dette kan gjøres ved at det lages spesialutgaver. Flere norske aviser har i dag regionale utgaver, og en kan tenke seg en fortsatt oppdeling, nesten ned til gate og oppgang. Ulempen her er at de store avistrykkeriene ikke teknologisk klarer dette i dag.



– Primært handler informasjon om å få dekket et behov på flere områder, og disse områdene er ikke bare de tradisjonelle redaksjonelle, sier Værnø. Også i annonser er det mye informasjon for leserne. En leser er ikke interessert i alt i avisen. Men i et utvalg. Og hva skjer med storavisen dersom annonsørene bruker media som er mer målrettet?

Tradisjonelt har informasjonen vært handelsvaren for aviser. Informasjonen og journalisten skal være uavhengig for å bevare tilliten. En følge av dette er at journalister gjerne markerer avstand til de avdelingene hvor det er mulig å kjøpe seg plass på sidene.

Annonse
– Hvordan kan en avis eller et magasin tjene penger på nettet?


Annonse
Annonse