Først torsdag ettermiddag klokka 13:30 fikk NetCom beskjed fra Telenor om at feilen var lokalisert og rettet opp. Da hadde NetCom vært uten samband til alle 900-numre, i teorien 100.000 telefonnumre, i over to døgn. NetCom kan ha tapt betydelige samtaleinntekter på grunn av sambandsbruddet. Det finnes imidlertid ingen standardformular for eventuelle erstatningsmessige forhold i leieforholdet mellom Telenor og NetCom i slike tilfeller. NetCom har flere ganger etterlyst en slik ordning, men foreløpig avgjøres eventuelle erstatningskrav ved sambandsbrudd sak for sak. Ved enkelte tilfeller har NetCom fått erstatning, andre ganger ikke.
Elendig informasjonAt NetCom kan ha tapt betydelige samtaleinntekter på grunn av sambandsbruddet er imidlertid ikke det viktigste i denne saken, synes informasjonssjef Gunnar Grythe i NetCom, som er mer oppgitt over sviktende informasjonsrutiner hos statseide Telenor.

Han etterlyser en prinsipiell diskusjon og en grenseoppgang om teleoperatørenes informasjonsplikt overfor kundene i slike saker.

Det var kun NetComs GSM-kunder som ble rammet av den famøse nettfeilen, som omsider ble lokalisert som krøll i en software-patch i Telenors sentraler. Programvarefeilen førte ikke til problemer for de som har ringt 900-numre fra fasttelefon eller fra Telenors mobile systemer (GSM, NMT450 og NMT900).

Annonse
Annonse