Selv om Alcatel ikke kan konkurrere med Philips´store fremgang, merker Alcatel at de nye modellene har tatt store markedsandeler i andre europeiske land. I første halvår var andelen oppe i hele 35 prosent i Spania, 15 prosent i Danmark og fem prosent i Sverige og Finland, opplyser selskapet.
Lykkes i Norge?
– Denne gangen er jeg sikker på at vi også vil lykkes i Norge. Vi er alene om å bruke symboler som brukerne vil kjenne igjen fra sine egne Windows-baserte PCer, sier danske Lars Bisgaard, som er ansvarlig for Alcatels mobiltelefoner i Norden.
På verdensbasis skal Alcatel selge 2,5 millioner neste år og fire millioner i 1998. Selskapet skal bygge opp et forhandlernett i Norge.
Synliggjøre
– Vi får nå et produkt som er godt egnet til å synliggjøre Alcatel ute blant folk. Våre konkurrenter har lenge hatt mobiltelefoner som en markedsfasade, noe vi har savnet, sier divisjonsdirektør Kjell-Erik Tenold i Alcatel Distribusjon.
Annonse