Nettavisen har utspring et annet trykt medium. Den bærende ideen bak avisen er å skulle gi Internett et bedre innhold for brukerne. Av pressekonferansen tidligere i dag gikk det ikke helt klart fram hvilket innhold dette innebærer eller hvilken målgruppe avisen har. Men redaktør Knut Ivar Skeid sier at avisen rent stoffmessig vil kunne sammenliknes med en vanlig bred, riksdekkende dagsavis, og at målgruppen er «de som har Internett-abonnement enten på jobben eller hjemme».
Betaling eller ikkeAvisen blir «distribuert» gjennom Telenor Online, og vil være gratis den første tiden. Lederpanelet ville ikke si noe om hvor lang tid avisen skal være tilgjengelig vederlagsfritt. Det er heller ikke lagt noen klar strategi på hvordan abonnementsinntektene skal innhentes når den tid måtte komme.

Gjennom en emisjon i sommer hentet Nettavisen inn 30 millioner kroner, og det ble tegnet aksjer for sju ganger mer. Det mener medaksjonærene Sivertsen, Skeid og ansvarlig redaktør Odd Harald Hauge at skal være tilstrekkelig til å kunne drive avisen i to år uten en krone i annonseinntekter. Men at så skulle skje er helt utenkelig, mener de.

Nettavisen ønsker å utnytte de store mulighetene til interaktivitet som dette mediet gir. Skeid mener avisen vil kunne bidra til nyskapende journalistikk.


Annonse