Annonse


BT bygger kiosker

De såkalte Touchpoint-terminalene, som ble lansert mandag denne uke, vil gjøre det mulig for brukere å bestille flyreiser og kinobilletter eller produkter som eksempelvis blomster og vin. Kioskene vil også inneholde kart for reisende og nyhetstjenester.

Flere inntektskilder
BT regner med å utplassere omlag 10.000 kiosker ved travle steder – eksempelvis kjøpesentra, på flyplasser, togstasjoner, hoteller og universiteter – i løpet av pilotperioden på fire år. BT legger opp til et tredelt inntektsystem for sitt kioskprosjekt: En inntektskilde er at brukerne må betale et lite beløp for å benytte seg av tjenestene. En annen måte BT vil tjene penger på er å beregne seg en liten prosentandel av det vare- og tjenestesalget som kioskene skaper for leverandørene. En tredje inntektskilde vil være annonser. I følge Financial Times vil kredittkortbaserte betalingstjenester som går over kioskene ha den samme betalingssikkerheten som standard bank-telefontjenester har.

Kiosk på moten
I løpet av de kommende seks ukene vil BT installere omtrent 200 pilotkiosker bare i London. Liknende kioskprosjekter seiler forøvrig også opp på andre siden av Atlanteren. En gruppe, blant annet bestående av onlinetjenesten Compuserve, lanserer i disse dager et nett bestående av 1000 kiosker i Baltimore og Washington. I tillegg utplasserer hotellkjeden Holyday Inn Internett-kiosker i sine business-sentre og lobby-områder.

Annonse