Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Internett telefonserver

Lucent Technologies, som nylig fikk sin frihet fra gigantselskapet AT&T, har utviklet en interessant serverløsning for telefoni via Internett.

Lucent Technologies, som nylig fikk sin frihet fra gigantselskapet AT&T, har utviklet en interessant serverløsning for telefoni via Internett.

Hittil har de fleste nettfoner vært basert på enbruker-løsninger, ofte bare mellom brukere av samme type programvare. Lucents løsning, som i følge selskapet skal være på markedet i første kvartal neste år, er serverbasert og rettet mot bedriftsmarkedet. Lucent lanserte denne løsningen like etter at selskapet ble frigjort fra AT&T. At det ikke har skjedd tidligere henger nok sammen med at produktet konkurrerer med moderfirmaet på flere felter.

Både Internett og vanlig telefoni
Den nye Internet Telephony Server gir brukerne mulighet til å rute telefonoppringninger, fakser og tale-post over Internett eller over det vanlige telefonnettet.
Teknologien som benyttes er Lucents MultiMedia Communications Exchange, som ble annonsert i fjor. Den tillater brukeren å velge forskjellige typer kommunikasjon, alt etter behovet – særlig behovet for sikkerhet. Eksempelvis kan en bruker velge å sende en faks uten konfidensielt innhold over Internett, eller over det vanlige telefonnettet dersom det inneholder mer sensitive opplysninger.

På samme linjeEn annen interessant mulighet med teknologien er integrasjonen av call-senter-løsninger. Tanken er at web-brukere som trenger mer informasjon om et emne kan klikke på et symbol på en web-side og samtidig snakke med de som har satt opp sida. I motsetning til liknende løsninger, eksempelvis fra AT&T, trenger man her ikke en ny telefonlinje. Internet Call Centre, som Lucent kaller denne teknologien, trenger bare én forbindelse som kan bli brukt samtidig for web-kommunikasjonen og tale. I følge selskapet kan teknologien benyttes sammen med alle web-browsere som støtter tale.