-Blås i produktet, vil du ikke bli rik? sa John Oppsal på et møte i Oslo denne uken. Oppsal er først ute med nettverksbygging for Destiny Telecomm i Skandinavia.
Under mottoet «la dine drømmer bli virkelighet» markedsfører amerikanske Destiny (skjebne) Telecomm International et nytt telefonkort i Norge. Den norske nettverksbyggeren for produktet lover utenlandssamtaler med priser på 20 prosent av Telenors takster. Hovedpoenget i Destiny Telecomms markedsføring er allikevel ikke produktet, men hvor mye penger du kan tjene ved å rekruttere nye abonnenter/selgere av telekortet.
– Umiddelbart høres dette ut som en av teletjenestene mange andre også tilbyr i dag, sier Tore Røraas i Statens Teleforvaltning til Dagens Telecom. Han forteller at de er lite opptatt av hvordan tjenestene markedsføres.
Salget av telekortene legges opp som multilevel marketing, eller nettverksmarkedsføring. Du kjøper syv kortpakker á 100 US$ av Destiny Telecomm, det vil si rundt 4.500 norske kroner. Pengene trekkes fra din konto, du oppgir ditt kontonummer samtidig som du underskriver avtalen. Deretter må du «verve» åtte personer som igjen må kjøpe syv kortpakker og verve åtte nye personer. Etterhvert vil pengene rulle inn til deg via sjekk fra Destiny Telecomm International.Villedning?
-Dette høres ut som et snev av villedende markedsføring, sier Magne Ek hos Forbrukerombudet til Dagens Telecom. Han understreker også at pyramider er i strid med lotteriloven, men at denne saken kanskje grenser mellom lov om lykkekjeder og lover som regulerer multilevel marketing.



Annonse