Apple har publisert et hjelpedokument for å unngå at folk biter på phishing e-post, altså e-post meldinger som utgir seg for å være fra selskapet.
Husk dette, alltid, uansett selskap
Først og fremst: “iTunes Store vil aldri be deg oppgi personopplysninger eller sensitiv kontoinformasjon (som passord eller kredittkortnumre) via e-post.” Og slik opererer selvsagt alle seriøse selskap.
Ei heller vil Apple be om:
- Personnummer
- Mors pikenavn
- Fullstendig kredittkortnummer
- CCV-kode for et kredittkort
Annonse
Undersøk adressen
En annen veldig viktig huskeregel, men som er viktig:
“Du må aldri oppgi informasjon om Apple-kontoen på annet enn Apple-nettsteder. Apple-nettsteder som krever kontoinformasjon har apple.com i adressen, som http://store.apple.com/ eller iforgot.apple.com (med unntak av iCloud.com).”
Se etter disse tegnene og varsle Apple
«Phishere» oppretter detaljerte nettsteder som likner mye på iTunes, men den eneste hensikten med disse er å samle inn kontoinformasjon. En falsk e-post vil ofte be deg klikke på en kobling og besøke et av disse phishing-nettstedene for å «oppdatere kontoinformasjon.”
“Generelt sett vil alle kontorelaterte aktiviteter foregå direkte i iTunes-programmet og ikke via en nettleser. Hvis du blir bedt om å oppdatere kontoinformasjon, må du passe på at du bare gjør det i iTunes eller på en legitim Apple.com-side, for eksempel i Apple Store på Internett.”
Disse tegnene kan hjelpe deg med å identifisere phishing-svindel:
- E-postadressen eller telefonnummeret til avsenderen stemmer ikke med navnet på bedriften de hevder det skal være fra.
- E-postadressen din eller telefonnummeret ditt er forskjellig fra det du har oppgitt til den bedriften.
- Meldingen starter med en generisk melding, for eksempel «Kjære kunde». De fleste legitime bedrifter inkluderer navnet ditt i meldingene de sender deg.
- En kobling ser legitim ut, men fører til et nettsted der nettadressen ikke stemmer med nettadressen til bedriftens hjemmeside.*
- Meldingen ser veldig annerledes ut enn andre meldinger du har mottatt fra bedriften.
- Meldingen inneholder spørsmål om personlig informasjon som kredittkortnummer eller kontopassord.
- Meldingen er uoppfordret og inneholder et vedlegg.
Apple ber personer som har fått en phishing-epost, om å videresende dem til [email protected]
Annonse