Foruten at den kjøre av seg selv, føles det å kjøre en som en helt vanlig bil... til man tråkker ned gasspedalen.
Foruten at den kjøre av seg selv, føles det å kjøre en som en helt vanlig bil... til man tråkker ned gasspedalen.

Annonse


Slik er det å kjøre Tesla Model 3

I dag har jeg kjørt Tesla for første gang.

Noe å glede seg til

Jeg vet det er mange av dere som eier en eller som i det minste har prøvekjørt tidligere, det har jeg dessverre ikke, så jeg kan ikke sammenligne med Model S eller X.

Uansett vet jeg at mange av dere lurer på Model 3, også S-eiere, og selvsagt de av dere som har reservert og som må vente og vente. Jeg føler med dere.

Klønete start

Fordi jeg bor i Los Angeles var det veldig enkelt å skaffe en. Jeg booket i appen Turo, tok Uber til hotell-parkeringen, og fikk lånekortet som åpner dørene fra en Turo-medarbeider.

Annonse


Eieren kommuniserte jeg kun med i et par korte setninger da bookingen var godkjent og før jeg ankom parkeringsplassen. Norsk førerkort er helt greit, så de av dere som skal til USA kan prøve selv, også andre biler, men sørg for å betale for den beste forsikringen.

Det første jeg gjorde var å tråkke klampen i bånn og hive meg ut i Los Angeles gigantiske veinett! Nei, det gjorde jeg ikke. Faktisk så er det løgn. Det første jeg gjorde var å slite med å åpne døra. Dette kortet som skal åpne registrerer kun ved svært nøyaktig plassering rett til høyre for sjåfør-vinduet.

Da jeg endelig hadde kommet meg inn i bilen, gledet jeg meg til å kjøre, men neida, det var mer kløn med kortet. Lånekortet må nemlig plasseres rett over koppholderne for at bilen skal akseptere at du ønsker å kjøre. Etter igjen å ha spurt Turo-medarbeideren fikk vi det til.

Dørhåndtaket åpnes dessverre ikke når du er i nærheten, man må trykke for å hente det ut.
Dørhåndtaket åpnes dessverre ikke når du er i nærheten, man må trykke for å hente det ut. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Man får ikke plass til stort, men en liten bonus er det jo.
Man får ikke plass til stort, men en liten bonus er det jo. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Ganske rommelig, men med smal åpning.
Ganske rommelig, men med smal åpning. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Rocket man

Hva nå? Å ja, stemmer: park, nøytral og kjør er på spaken som i gamle amerikanske biler, og på høyre side. Ved å vippe spaken ned kunne vi endelig, forsiktig, kjøre ut av hotell-området.

Så veldig høy i hatten er man ikke i en gigant-by som LA, ikke med en Model 3 som knapt er lansert (vi er forsikret opp til 1 million dollar, men likevel).

Heldigvis var vi nærme flyplassen noe som betyr at trafikken er tam nok til å akselerere litt. Jeg skal ikke gjenta gledes-glosene som kom ut av munnen min, fy **** for en helt usannsynlig kjapp akselerasjon denne bilen har.

Alle som har lest om Tesla-er før vet de er helt rå på dette, men før du har testet en rakett som dette selv, er det ingenting som kan forklare hvor moro det er. Det er minst like gøy som en berg- og dalbane. Det er det eneste jeg kan sammenligne opplevelsen med.

Man kan aldri ha for mange.
Man kan aldri ha for mange. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Mobilen lades ved å plassere den akkurat der.
Mobilen lades ved å plassere den akkurat der. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Dette er herlig

Det er så pussig også, for om man ikke ønsker å slippe løs kraften, føles Model 3 mer ut som å kjøre en 2016 Prius (det er hva vi kjører til vanlig) på den måten at den er veldig lettkjørt og gjør lite av seg om man ikke ønsker det. Gass og brems og du er “good”.

Vi brukte mye av tiden i bilen på ikke engang gjøre det, for det er her sensorene kommer inn.

Ved å vippe ned Cruise Control-spaken en gang følger Model 3 trafikken (to ganger for autopilot – dette kommer vi tilbake til i morgen når vi strømmer direkte), altså bilen foran helt av seg selv, og på en veldig behagelig måte. Dette er perfekt med så mange lyskryss det er i denne byen.

I starten var vi skeptiske. Kunne vi virkelig stole på sensorene og Teslas programvare? Det hadde vært utrolig kjedelig å krasje, altså.

Joda, det gikk greit og turen gikk til Santa Monica Pier og tilbake til Echo Park hvor jeg bor, og jeg har som nevnt ikke testet automatisk filveksling, ei heller automatisk ratt-kontroll, men følg med i morgen.

Mange snur seg etter den.
Mange snur seg etter den. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Hekken.
Hekken. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Det gjennomsiktige panelet som strekker seg over hele toppdelen er en helt naturlig del av designet, og gir en fin opplevelse inne i bilen.
Det gjennomsiktige panelet som strekker seg over hele toppdelen er en helt naturlig del av designet, og gir en fin opplevelse inne i bilen. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Blir vi vant til å ha all informasjon til høyre for kjøre-synsfeltet?

En plage er at tastene for å justere makshastigheten i Cruise Control er veldig små, det er vanskelig å trykke når man må se til venstre på den store 15″ skjermen og følge med på veien samtidig, i tillegg til at som er definert med Cruise Control på ikke følger den lovlige maksfarten (som jo Tesla kjenner grunnet Google Maps – merkelig).

Hekkpartiet.
Hekkpartiet. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Kule felger?
Kule felger? (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Annonse