Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Progresjonen i Sea of Thieves blir utelukkende kosmetisk. (Ill.: Microsoft Studios)

«Sea of Thieves» har ikke «lootcrates». – «Pay to win» blir aldri en del av spillet

Spill: Slik blir mikrotransaksjonene og progresjonen.

Om en drøy måned slippes Microsofts sjørøvereventyr, «Sea of Thieves», til Xbox One og Windows 10. Frem til nå har det vært litt ukjent hvordan mikrotransaksjonene i spillet blir, men nå letter utvikler Rare på sløret.

Oppdatert:

Det kommer også frem i intervjuet at kommende innholdspakker, blir gratis.

Dropper «skattkister»

I et intervju med Windows Central, snakker Rare om ting som mikrotransaksjoner og spillerprogresjonen. Blant annet kommer det frem at omstridte «lootcrates» ikke blir en del av opplevelsen. Ei heller «pay to win».

«Alt vi gjør med mikrotransaksjoner vil aldri påvirke progresjonen til spillet, vil aldri få noen av elementene rundt progresjon til å føles meningsløs, det vil aldri bli «pay to win» – som er så fremmed fra det vi forsøker å gjøre med Sea of Thieves […} Det vil aldri bli «lootcrates» i Sea of Thieves», sier Rare Design Director Mike Chapman overfor Windows Central.

Uansett kommer det mikrotransaksjoner til spillet, men her er det snakk om kosmetiske.

«Det kommer et system for inntjening, det vil ikke påvirke styrken din, det vil ikke påvirke progresjonen – spillerne vil vite hva de kjøper – så det blir ikke «lootcrates». Vi ønsker å legge til morsomme, sosiale ting som har emosjonell verdi, fremfor funksjonell verdi», sier Joe Neate, Executive Producer i Rare til nettstedet.

Han avslører at noe av det første som kommer, er kjæledyr. Blant annet katter og aper, og disse vil følge deg rundt på skipet og på oppdrag.

«Jeg kan plukke dem opp og løpe av gårde med dem fordi det er fysiske objekter. jeg kan holde apen din, eller katten din og løpe vekk med den. Jeg kan sette den fra meg, og da går den tilbake.»

Har du kraftig nok PC?

PC-kravene er her.

Ønsker et jevnt spillerbrett

Når det gjelder progresjon, går «Sea of Thieves» en annen vei enn andre, liknende spill. Karakteren din vil aldri bli noe sterkere. Det betyr at alle spillerne stiller likt uansett hvor lenge man har spilt. Rare forklarer at de ønsket en modell der alle spillere kan dele samme progresjon og fjerne barrierene mellom spillere.

Derfor er progresjonen så å si kosmetisk som blant annet inkluderer klær, men også trofeer og andre ting. På den måten kan man vise frem bragdene sine.

«Kosmetisk progresjon gjør at vi kan ha et jevnt spillerbrett hvor spillet er mer enn mekanikkene – det handler om hvordan du samarbeider med andre – hvordan du og mannskapet legger strategier», sier Chapman til Windows Central.

Er du interessert i flere, nye detaljer om spillet, bør definitivt lese hele intervjuet som du finner i kildelenkene.

«Sea of Thieves» lanseres til Xbox One og Windows 10 20. mars.

 

Kilder:
Windows Central 1, 2, 3

Stikkord: seaofthieves, Spill, xbox