Apple gjør det stabilt godt i bærbar-markedet selv om de er langt unna de største PC-produsentene, en av faktorene er pris som Apple ikke ønsker å konkurrere på.
Apple gjør det stabilt godt i bærbar-markedet selv om de er langt unna de største PC-produsentene, en av faktorene er pris som Apple ikke ønsker å konkurrere på.

Annonse


Slik gjør Apple det: en av ti solgte var en MacBook

Ifølge tall fra TrendForce var rundt en av ti solgte bærbare i fjor en fra Apple.

Så vidt større enn Asus

Faktisk, ifølge samme rapport, så er Apple nå større enn Asus og er dermed å finne på fjerdeplass over de største med en markedsandel på 9,6 prosent – det er opp fra 8,3 prosent i 2016 og altså nok til å ta Asus som droppet ned til 9,5 prosent – ned fra 10,3 prosent i 2016.

Apple er altså så vidt større, men dette er dårlige nyheter for Asus om dette blir en trend.

TrendForce forventer at Asus øker litt igjen neste år, men ikke mer enn Apple:

Neste år forventer TrendForce at Apples markedsandel for bærbare øker til rett over 10 prosent.
Neste år forventer TrendForce at Apples markedsandel for bærbare øker til rett over 10 prosent. (Ill.: TrendForce)

Konkurrentene har større pris-spekter

Takket være MacBook Pro-oppdateringene i juni 2017, spår TrendForce at dette løftet antallet produkter Apple sendte ut med 18 prosent i 2017. Dette skal være den største veksten for et bærbar-brand i fjor.

Annonse


Det forventes at Apple beholder fjerdeplassen neste år, men styrker seg ytterligere. Det er også verdt å merke seg at Apples billigste bærbare, MacBook Air koster fra 10 790 kroner, mens konkurrentene har produkter i alle prisklasser – også til halve prisen.

 

Kilde:
TrendForce

Annonse