Det var stort å vinne, spesielt fordi vi kom inn i siste sekund. På venstre side: Øyvind Lundenes (CFO og Project Managment) og Anders Lindås (CEO og Lead Programmer)
Det var stort å vinne, spesielt fordi vi kom inn i siste sekund. På venstre side: Øyvind Lundenes (CFO og Project Managment) og Anders Lindås (CEO og Lead Programmer)

Annonse


Vi vant med spillet vårt i siste sekund etter to år med utvikling

Skuffelsen var stor da jeg først mottok beskjeden om at Age of Space ikke var kvalifisert til NordicGame Discovery Awards som skulle avholdes 13. januar.

Da jeg så hvilke selskaper som var ble trukket ut ga det selvfølgelig mening, men av og til skjer det ting man vanligvis ikke tør å håpe på.

La oss starte forfra

Noen av dere husker kanskje innlegget mitt fra mars 2017 hvor jeg skrev om hvordan jeg realiserte barndomsdrømmen om å lage spill. På den tiden jobbet jeg veldig hardt med å skille meg ut blant tusenvis av spill som ønsket å komme gjennom Greenlight. Dette lyktes til slutt, mye på grunn av dere lesere på ITavisen som stemte meg opp. Tusen takk for hjelpen!

Å utvikle et spill tar tid, spesielt hvis man er alene om det. For å utvikle et spill alene må man ha veldig bred kompetanse og være svært dyktig på alle fronter. Det finnes noen slike personer, men jeg er ikke en av dem. Derfor valgte jeg å utvide teamet i august 2017. Vi er nå fire personer som jobber med spillet “Age of Space”. Å utvide teamet har vært litt skummelt, men også en veldig positiv opplevelse.

Annonse


Likevel er jeg glad for at jeg har erfart det å jobbe alene. Fordelen er at man lærer å sette pris på arbeid som blir gjort. For eksempel er den administrative delen bak spillutvikling veldig tidkrevende. I perioder brukte jeg mer enn 75 prosent av tiden på å blant annet skrive søknader og artikler, oppdatere sosiale medier og føre regnskap. Når andre som elsker slike arbeidsoppgaver stepper inn og får arbeidet gjort er det veldig lett å sette pris på.

Eventyrland

Tilbake til overskriften: En av de viktigste kriteriene for å lykkes i spillbransjen er synlighet. Man kan lage det mest innovative, innholdsrike og morsomme spillet uten at noen legger merke til det.

På grunn av det overfylte markedet møter mange spill nettopp denne skjebnen og blir liggende halvdødt i mørket, plukket opp av et fåtall tilfeldig forbipasserende.

Derfor, da vi oppdaget at NordicGame arrangerte en “bli oppdaget”-konkurranse meldte vi oss rett på. Vi jobbet knallhardt for å lage en god trailer på den korte tiden vi hadde og ble godt fornøyd med resultatet.

Vi ble derimot ganske skuffet da vi fikk vite at vi ikke nådde helt opp, men da vi oppdaget hvilke fire titler som ble trukket ut, innså vi at det ga mening. Det var sterke titler som enten allerede er lansert eller er svært nær lansering – mens vi var i tidlig alpha-fase. “Bedre lykke neste år”, tenkte vi og jobbet videre.

https://youtu.be/X52rj-orL7g

Eventyret begynner

Et par dager før konkurransen får jeg en epost som var annerledes enn all reklamen: “Dere kan få delta om dere svarer ASAP!” stod det i tittelen. Noen hadde meldt avbud og vi var neste på lista.

Jeg så at e-posten var sendt dagen før i 17-tiden innså plutselig at vi kanskje ikke hadde svart så kjapt som de ønsket. I frykt for at de hadde hoppet videre nedover på lista, hiver jeg meg på alt som er av telefoner og epost, men får ikke svar. Vi holder pusten hele dagen før vi får den endelige bekreftelsen; “CONFIRMED!”.

For en mulighet! Etter å ha delt nyheten med resten av teamet innser vi at tiden er knapp! Vi jobbet med presentasjonen gjennom hele natten og tok flyet til Oslo tidlig lørdag morgen for å gi alt vi hadde. Skyldig store mengder søvn kjempet vi oss gjennom en rekke gjennomkjøringer før vi følte timingen satt. Etter å ha ristet av oss de obligatoriske tekniske problemene med presentasjonen var vi klare.

Et stolt øyeblikk etter mye hardt arbeid.
Et stolt øyeblikk etter mye hardt arbeid. (Ill.: Anders Lindås)
Det var stort å vinne, spesielt fordi vi kom inn i siste sekund. På venstre side: Øyvind Lundenes (CFO og Project Managment) og Anders Lindås (CEO og Lead Programmer)
Det var stort å vinne, spesielt fordi vi kom inn i siste sekund. På venstre side: Øyvind Lundenes (CFO og Project Managment) og Anders Lindås (CEO og Lead Programmer) (Ill.: Anders Lindås)

Sannhetens øyeblikk

Etter de første deltagerne var ferdig med sin pitch var det vår tur. Øyvind, som skulle opp for å pitche virket uberørt og hadde nerver av stål, mens undertegnede satt å små-skalv i setet. Igjen kjente jeg at det var godt å la andre gjøre det de er gode til. Pitchen gikk akkurat som planlagt og responsen fra juryen var fantastisk! Vi forstår at vi har gjort det bra, men tør ikke helt håpe på at det skal gå hele veien.

Senere på kvelden, midt under kåringen av spillprisen løp Jacob Riis (arrangøren av konkurransen) opp på scenen – det var tid for å kåre vinneren av NordicGame Discovery Award i Oslo. Distrahert av alle de andre norske spillene som ble utgitt 2017 hadde jeg nesten glemt vår del i alt dette. Som seg hør og bør skal det drøyes så lenge som mulig før man leser opp vinneren. I bakgrunnen hører jeg noen hviske: “Age of Space!”. Jeg klarer ikke unngå å dra på smilebåndet, men tror ikke helt på det selv.

“PodPal Games with Age of Space!” For et øyeblikk! Det vi ikke engang turte å håpe på skjedde rett foran øynene våre – og hele Norges spillbransje ble vitne til det. Vi rusler ned til scenen og klarer ikke helt å skjule hvor stort dette er.

Uten å ha sovet på snart 40 timer blir vi nødt til å ta en tidlig kveld. Vi møter Jacob på vei ut døren, overbegeistret over utfallet på konkurransen: “For et eventyr! Dere dukker opp i siste øyeblikk ut av ingenting, tar juryen med storm og stikker av med seieren!”. Jepp, dette er et eventyr – og det er ikke over enda.

Finale i Malmø

Delfinalen i Oslo var en av 15 andre delfinaler i Europa. Den 23. – 25. mai skal den store finalen avholdes i Malmø og vinneren stikker av med blant annet en massiv PR-kampanje, samt masse oppmerksomhet rundt spillet. Vi kommer til å jobbe knallhardt frem mot konkurransen og nå går vi like godt for gull!

Ny demo versjon

Vi la ut en ny alpha versjon av spillet 23 jan og inviterer deg til å teste spillet. For å få tilgang alpha-versjonen må du logge deg på vår Discord-server.

Vi ønsker gjerne å høre fra deg og om du har ideer til hva som bør være med i det ferdige spillet. Håper vi ser deg der!

Følg oss også gjerne på Facebook.

Annonse