YouTube øker kravene for deltakelse i partnerprogrammet.
YouTube øker kravene for deltakelse i partnerprogrammet.

Annonse


YouTubes storendring rammer de små skaperne

2017 var et mildt sagt hektisk år for YouTube som avsluttet med skandalevideoen til Logan Paul (ekstern lenke). 2018 blir trolig minst like innholdsrikt.

Gjør store endringer

Dette blant annet på grunn av endringer YouTube gjør til inntjeningssystemet, en endring som ikke gagner de minste skaperne. Endringen handler om YouTube Partner Program (YPP). Tidligere måtte man ha 10 000 abonnenter for å søke om medlemskap i det potensielt lukrative programmet.

YPP-kravet endres nå til 1000 abonnenter og minst 4000 timer med tittetid i løpet av de siste 12 månedene. Det betyr at skapere som har 10 000 abonnenter, men som ikke har 4000 timer visninger i løpet av 12 måneder, blir fjernet fra partnerprogrammet 20. februar, skriver Ars Technica. De vil dermed ikke ha mulighet til å tjene penger på kanalen via YPP.

“Det vil gjøre det betydelig enklere for oss å identifisere skapere som bidrar positivt til fellesskapet og hjelpe dem med å øke omsetningen fra annonser”, skriver YouTube i et blogginnlegg.

Annonse


Mangle blir rammet

YouTube er samtidig ærlige om at de nye YPP-kravene vil ramme et betydelig antall kanaler.

“99 prosent av kanalene som rammes, tjente under 100 dollar i året det seneste året og 90 prosent av dem tjente under 2,5 dollar forrige måned. Kanaler som ikke lenger møter kravene, blir betalt det de allerede har tjent basert på våre AdSense-regler”, skriver strømmegiganten.

Flere YouTubere reagerer negativt på denne endringen og i kommentarfeltet under blogginnlegget har brukere startet et “subs-for-subs”-initiativ (abonnent for abonnent) for å abonnere på hverandres kanaler.

 

Kilder:
Ars Technica,
YouTube

 

Annonse