Project Veritas sin tredje video der de avslører Twitters ukultur avslører at de gjør det Kinas myndigheter ber dem om – det innebærer å kaste ut personer som ytrer ting myndighetene ikke liker.
Gjør alt for reklamekronene
Det kommer frem i et skjult videointervju med en tidligere programvareutvikler hos selskapet, Conrado Miranda.
Project Veritas: – Er det normalt at Twitter godtar å bannlyse personer fra Twitter om det kommer en telefon fra for eksempel Iran?
Miranda: – Ja.
Annonse
Project Veritas: – Skjer virkelig det?
Miranda: – Ja. Vi gjør det stadig vekk for Kina.
Project Veritas: – Virkelig?
Miranda: – Faktisk er vi hele tiden under konstant angrep fra Kineserne. Både white hat-hackere og hackere fra Kinesiske myndigheter.
Har lurt alle
Det kommer også frem under intervjuet med Miranda at Twitter har forskjellige regler (Terms of Service) i forhold til hvilke land de opererer i. Twitter og Kinesiske myndigheter kom frem til en avtale begge parter kunne være enige i.
Project Veritas: Så Twitter tilbyr ikke nødvendigvis ytringsfrihet i hele verden?
Miranda: Nei.
Under en keynote i oktober 2015 hevdet Twitter-grunder Jack Dorsey at “Twitter står for ytringsfrihet” og at selskapet kjemper mot makta.
Angriper om de ikke gjør som Kina sier
For, om Twitter skulle velge å ikke bannlyse en person Kina ønsker ikke skal ytre seg på plattformen, er det altså ikke uvanlig at Kineserne, som er kjent for å være svært aktive i cyberkrigføring, rett og slett hacker Twitter for å få viljen sin.
Twitter er bannlyst i Kina av myndigheten, men 10 millioner personer bruker plattformen takket være VPN-tjenester.
Tar gjerne pengene
Twitter tar reklamekroner fra Kinesiske selskap (altså reklame som kommer opp i tidslinjen – kilde), men har siden plattformen er bannlyst, ikke lov å reklamere ovenfor et Kinesisk publikum.
Det er også slik at Xinhua, Kinas statlige nyhetskilde, faktisk selv nyttegjør Twitter. En liste over blokkerte nett-tjenester i Kina finner du på Wikipedia.
Kathy Chen var Twitter-sjef i Kina, men sluttet etter kun åtte måneder (kilde):
7/12 Now that the Twitter APAC team is working directly with Chinese advertisers, this is the right time for me to leave the company.
— Kathy Chen (@kathychen2016) December 31, 2016
Annonse