Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Kingston HyperX Cloud Alpha hadde vært et mye bedre produkt om to ting hadde vært annerledes: mikrofonen og mengden skum slik at ørene slipper å treffe elementene. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

TEST: Disse spill-hodetelefonene fra Kingston gnager på ørene mine

Spilltest: Derfor kan vi ikke anbefale HyperX Cloud Alpha.

HyperX er spillvaremerket til minneprodusenten Kingston.

Oppdatert, 16:45:

Produktnavnet er Cloud Alpha, og ikke kun Cloud som nevnt i testen. Vi beklager feilen.

Er dette det beste mellomklasse-settet?

De lanserte for ikke lenge siden Cloud, et hodesett som gir assosiasjoner til herlige puter på ørene som ikke plager deg selv når spiller i mange timer.

Attpåtil skal lyden være ekstra god fordi det er to kamre inne i hodetelefonene for ekstra bass og den romslige lyden som jo må skapes, spesielt for spillere, som aller helst ønsker å vite hvor fienden er til enhver tid. Det er ekstra viktig i Battlegrounds.

Det refereres til at lyden er «Hi-Fi capable with 53mm drivers for supreme quality and immersive in-game audio».

Hodesettet er altså ikke «HiFi sertifisert» som Roccat Kahn Pro, hodesettet vi testet i november og som vi premierte med 8 av 10 grunnet god lyd og veldig behagelige puter samt en smart mikrofon:

Ørene mine liker deg ikke

La oss først ta for oss påstanden fra Kingston om at Cloud skal være veldig behagelige å ha på seg, visstnok grunnet minneskummet som omringer ørene dine. Min erfaring er at dette ikke stemmer.

Ikke nødvendigvis fordi det er noe galt med materialet, men det faktum at det ikke er nok av det. Enten det, eller en kombinasjon med at koppene ikke er dype nok.

Vi har ikke opplevd dette med noen av de andre hodesettene vi har, og vi har endel av dem liggende altså (jeg tror det er minst fem). Jeg vil derfor driste meg til å påstå at mine ører ikke er annerledes, men at dette hodesettet da kanskje er myntet på yngre personer med mindre ører (?), at mine ører er merkelige eller at de rett og slett har bommet stygt med designet.

Uansett hva som er årsaken er det et faktum at de begynner å verke på ørene etter en halvtime.

Vurderer du disse bør du med andre ord prøve dem i butikk først.

Flott design – teit mikrofon

Det finnes mange hodesett der ute for spillere, men ikke alle tar seg like bra ut. Dette hodesettet tar seg uten tvil svært godt ut, og er penere designet enn Roccats grå, samtidig som konstruksjonskvaliteten er god i et ellers «plastic-not-fantastic»-segment der dette produktet befinner seg. Det skal de ha skryt for.

Men det er problemer også med designet, for mikrofonenes kabel er ikke sterk nok til å holde den i ønsket posisjon –  det medfører at den er i veien for synsfeltet. Vi tar den med andre ord av, og bruker en bord-mikrofon.

Problemet vil nok uansett fort bli en realitet i form av at sekundet man tar den av, så må man oppbevare det i en skuff sammen med alt det annet man besitter av slikt tilbehør og kabler når kompisen ringer på deg opp på Discord. Lykke til!

Ved første øyekast ser HyperX mer behagelig ut (på høyre side), men Roccat-settet går mye dypere slik at ørene ikke skraper borti høyttalerne.
Ved første øyekast ser HyperX mer behagelig ut (til høyre), men Roccat-settet går mye dypere slik at ørene ikke skraper borti høyttalerne. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Billige, men…

Positivt er det at hodesettet kun koster 400 kroner, men man skjønner fort hvorfor Roccat har priset sitt til 984 kroner, for det er virkelige mye bedre (lyd, smart mikrofon) og mer behagelig på, selv etter mange timer. De demper også utenforlyden langt bedre, men koster altså nesten 600 kroner mer.

Du får hva du betaler for. I hvert fall i dette tilfellet.

Karakter: 6 av 10.

+ Tar seg bra ut
+ OK lydkvalitet

– Presser på ørene
– Avtagbar mikrofon kommer du til å miste
– Mikrofon burde ha blitt automatisk dempet og er i veien

Stikkord: Eksklusivt, hodetelefoner, lyd, Spill, Tester