Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Grove brudd avslørt: FTC har tidligere tatt selskap, ikke det som er omtalt i denne artikkelen, som ikke informerte om at de lyttet via mikrofonen på mobilen for å spre målrettet reklame. (Ill.: http://alphonso.tv)

Spill til barn lytter med mobil-mikrofonen – her er noen av appene

Selskapet følger også med på over 40 millioner TV-enheter.

Selskapet bak teknologien som gjør det mulig for app-utviklere å lytte til omgivelsene din, for eksempel hva du hører fra TV-en for å markedsføre mer målrettet, sier de ikke ønsker at teknologien skal brukes i barne-apper. Det skjer likevel.

Oppdatert,

Her finner du en liste med over 250 apper som har lytteteknologien innebygget.

Stor brukerbase

The New York Times melder at selskapet, Alphonso, har levert teknologien til selskaper som tilbyr apper rettet mot barn og som lytter.

Ifølge selskapet er det over 1000 apper som bruker mikrofonen på denne måten for å snappe opp hva du hører på, men som Ashish Chordia, sjefen for programvarehuset forklarer, må brukeren godkjenne bruk av mikrofon og vilkårene for bruk.

Det siste er det ingen som gjør, men alle bør tenke seg over hvorfor visse apper som tilsynelatende ikke trenger det, ber om tilgangen til mikrofonen din.

Dette er noen av appene med lytte-teknologien innebygget.
Dette er noen av appene med lytte-teknologien innebygget.

Det kan bli strengere krav

Kanskje kan ikke Alphonso fortsette slik de gjør nå, for FTC (Federal Trade Commission) sendte nemlig advarsler til 12 utvikler med Silverpush-programvare som gjør noe av det samme.

Forskjellen er at de ikke informerte kundene, men regelverket kan bli skjerpet, spesielt fordi det kan handle om barn.

Selskapet observerer også TV-vaner fra over 40 millioner enheter.
Selskapet observerer også TV-vaner fra over 40 millioner enheter. (Ill.: alphonso.tv)

 

Kilde:
New York Times

Stikkord: FTC, personvern