Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple innrømmer ytelsesendringer. (Ill.: Apple)

– Forbrukeren bør informeres hvis det gjøres endringer i ytelsen

Forbrukerrådet kommenterer Apples struping av iPhone-ytelsen.

Denne uken innrømmet Apple at selskapet nedjusterer prosessorytelsen på enkelte iPhone-modeller for å unngå at enhetene slår seg av.

Flere kan ha krav på nytt batteri

Pia Cecilie Høst, jurist og leder av Forbrukerrådets rådgivningstjeneste, mener det er kjedelig å kjøpe en dyr mobiltelefon for så å oppleve at den er dårligere enn den skulle være.

«Alle produkter blir dårligere med tiden, etter hvert som vanlig bruk tærer på komponentene. Når produsenten aktivt går inn i operativsystemet, og gjør endringer i ytelse er dette noe vi mener at forbrukeren bør få informasjon om før det skjer», skriver hun i en e-post til ITavisen.

Høst skriver videre at kundene kan ha krav på nytt batteri som sikret ytelsen man har betalt for.

«Forbrukeren bør også få muligheten til å velge bort oppdateringen som medfører dårligere batteri. Dersom reduksjonen til batteriet er stort, vil også enkelte forbrukere kunne ha krav på nytt batteri som sikrer at ytelsen blir som det du har betalt for.»

Samtidig mener hun at det miljømessig er et stort problem at mobiltelefoner slutter å fungere eller blir dårligere.

«Elektronikkprodusenter må lage produkter som er mer holdbare», skriver Høst i e-posten.

Pia Cecilie Høst er jurist i Forbrukerrådet.
Pia Cecilie Høst er jurist i Forbrukerrådet. (Ill.: Forbrukekrrådet)

Flere massesøksmål

Apple har så langt ikke kommentert saken ytterligere etter at innrømmelsen falt tidligere denne uken etter at en Geekbench-utvikler la frem tall som viste at ytelsen var kraftig redusert i enkelte iPhone-modeller.

Kritikken mot Apple har haglet fra flere hold og det har så langt dukket opp flere massesøksmål mot selskapet.

Stikkord: Apple, iphone