PUBG-utviklerne jobber med et system for å matche spillere med samme svartid til serverne slik at spillopplevelsen trolig blir mye bedre.
PUBG-utviklerne jobber med et system for å matche spillere med samme svartid til serverne slik at spillopplevelsen trolig blir mye bedre.

Annonse


PUBG på Xbox One X er en teknisk skuffelse, men dette må bli bra, Microsoft har intet valg

PlayerUnknown’s Battlegrounds, eller PUBG, er et spill som passer de hardkokte gamerne med 200 FPS på spill-PC-en, men også sosialt nok til at det er kos å spille det foran TV-en.

Spesielt om man har One X og 4K TV, men dette er beta, og det merkes godt.

X klarer ikke opprettholde 30 FPS
Så det er det vi har gjort endel av det siste døgnet, altså teste ut beta-utgaven av det fantastisk populære spillet til Microsofts nyeste.

Med en gang må vi advare om du kommer fra PC (selv om det er mye som gjenstår av optimaliseringarbeide der også): One X har problemer med å holde dette spillet kjørende i 30 bilder i sekundet.

Annonse


Vi fikk først høre at 60 FPS skulle være greia på X, men dette ble senere trukket tilbake, så vi sitter igjen med kode som ikke bare ikke takler 60 FPS, men til og med dipper under.

Grå grafikk
Det er spesielt under åpningen det er særdeles dårlig skjermoppdatering, og som alle som har testet spillet vet, er ikke grafikken på langt nær pen nok til at de kan bruke det som en unnskyldning. Nei, her er det nok bare en haug med optimalisering som må til.

Det positive er alt som allerede er positivt med Xbox-opplevelsen: Det er lett å hoppe inn i et spill med venner du ser er på, og det er alltid hyggeligere å styre biler, båter og motorsykler med gamepad fremfor tastatur- og mus-klassikeroppsettet.

Eurogamers Digital Foundry har tatt en teknisk titt på ytelsen, og konkluderer som vi gjør: Mye arbeid gjenstår.

Moro lell
Men Microsoft, som har sikret spillet eksklusivt på sine konsoller, må få dette spillet til å fungere tilfredsstillende rett og slett fordi det er så umåtelig populært. Selskapet kan tjene vanvittige penger på tittelen. Dette er en ny CS-bølge, og det er moro.

Det er gøy når det kommer slike spill alle flokker seg rundt om for å finne ut om de kan like det.

PUBG er ikke lett å sette seg inn i, som CS i sin tid – ytelsen og grafikken hjelper heller ikke for å selge dette beta-produktet, men likevel er det så mye som skje, og skjer, i et spill som dette. Og nervepirrende? Ja, det kan vi skrive under på.

Lagarbeidsånden “ruler” her, og det er viktig å lytte. Spill med hodesett.

Dette mener Bloombergs spill-analytiker
Spill-analytiker Matthew Kanterman fra Bloomberg Intelligence, har følgende markedsanalyse av tittelen for ITavisen, men tør ikke love noen revolusjon. Han har sett døgnfluer tidligere.

“Disse “Battle Royale”-spillene, først utløst av PUBG som skapte mange kloner, helt klart resonerte godt med spillere som leter etter en annen opplevelse enn hva de allerede har. Det er mange lagbaserte flerspiller-skytere som er ganske formelle i deres design, det kan fort ende opp som foreldede opplevelser,” forklarer Kanterman.

“Jeg tror generelt at det å ha sosiale aspekter er noe som har blitt veldig viktig i det siste, selv om jeg ikke synes det er unikt for PUBG. Jeg tror en av de tingene som gjør PUBG unikt er at det virkelig føles som en persons hardt arbeid og drøm.”

“Hvis du husker historien bak støpejernet i spillet, var det opprinnelig en feil at det blokkerte kuler, men siden det var så elsket av spillerne, bestemte de seg for å beholde det. Utviklernes forpliktelse til å gi spillerne hva de vil er en viktig del av PUBGs suksess. Det er for tidlig å si om “Battle Royale”-spill er her for å bli eller bare er en døgnflue, men ettersom det kommer fler og fler kloner og andre spill legger til et slikt modus, kan det bli en foreldet opplevelse ganske raskt.

Derfor må også utviklere alltid tenke utenfor boksen, og gi nye erfaringer for å differensiere seg for å kunne selge.”

Annonse