Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Sen lansering av iPhone X påvirker Apples markedsandel. (Ill.: Apple)

Fem selskaper står for 91 prosent av mobilmarkedet i Kina – Samsung er ikke et av dem

Mens Apples andel synker etter sen iPhone X-lansering.

Samsung er den desidert største mobilprodusenten i verden, men det sørkoreanske selskapet klarer ikke å slå gjennom i verdens største mobilmarked, Kina.

Domineres av fem selskaper
Kantar Worldpanel annonserer hvordan mobillandskapet så ut mellom august og oktober i år. Ifølge selskapet stod fem selskaper for 91 prosent av smarttelefonmarkedet i Kina. Det er Huawei, Xiaomi, Apple, Vivo og Oppo.

Ifølge analytikeren Dominic Sunnebo, i Kantar, var kinesiske selskaper som Meizu, LeTV, Coolpad, ZTE og Lenovo på fremmarsj, men at veksten for disse har stoppet opp og flere av dem sliter med å nå over 1 prosent av markedet i landet.

Sent iPhone-lansering påvirket Apple
I samme rapport skriver Kantar at den sene lanseringen av iPhone X påvirket Apples markedsandel i negativ grad.

«iOS-andelen falt i nøkkelmarkeder, noe som tydeliggjorde påvirkningen av at iPhone X ikke var tilgjengelig i oktober. Og mens Windows fortsatte å tape markedsandel, vokste Android 4,3 prosentpoeng i fem store europeiske markeder, 8,2 prosent i USA og 7,5 prosent i Japan», skriver selskapet.

Urbane Kina var et lyspunkt for Apple der iOS-andelen gikk opp 0,5 prosent og var på 17,4 prosent i tremånedersperioden som avsluttet 31. oktober.

 

Kilde:
Kantar

Stikkord: kina, mobil