Samsung er den desidert største mobilprodusenten i verden, men det sørkoreanske selskapet klarer ikke å slå gjennom i verdens største mobilmarked, Kina.
Domineres av fem selskaper
Kantar Worldpanel annonserer hvordan mobillandskapet så ut mellom august og oktober i år. Ifølge selskapet stod fem selskaper for 91 prosent av smarttelefonmarkedet i Kina. Det er Huawei, Xiaomi, Apple, Vivo og Oppo.
Ifølge analytikeren Dominic Sunnebo, i Kantar, var kinesiske selskaper som Meizu, LeTV, Coolpad, ZTE og Lenovo på fremmarsj, men at veksten for disse har stoppet opp og flere av dem sliter med å nå over 1 prosent av markedet i landet.
Sent iPhone-lansering påvirket Apple
I samme rapport skriver Kantar at den sene lanseringen av iPhone X påvirket Apples markedsandel i negativ grad.
Annonse
“iOS-andelen falt i nøkkelmarkeder, noe som tydeliggjorde påvirkningen av at iPhone X ikke var tilgjengelig i oktober. Og mens Windows fortsatte å tape markedsandel, vokste Android 4,3 prosentpoeng i fem store europeiske markeder, 8,2 prosent i USA og 7,5 prosent i Japan”, skriver selskapet.
Urbane Kina var et lyspunkt for Apple der iOS-andelen gikk opp 0,5 prosent og var på 17,4 prosent i tremånedersperioden som avsluttet 31. oktober.
Kilde:
Kantar
Annonse