Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Samsungs mobilsalg vokste med hele 19,3 prosent. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

iPhone-salget vokser langsommere enn konkurrentene

Samsung var den store mobilvinneren det forrige kvartalet.

Tall fra analyseselskapet Gartner viser at fire av de fem største mobilprodusentene økte salget med over ti prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Apple er topprodusenten som kan vise til lavest vekst med 5,7 prosent.

Mobilvinneren Samsung
Gartner estimerer med at det ble solgt 383 millioner smarttelefoner i løpet av kvartalet som avsluttet 30. september. Det tilsvarer en økning på tre prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Samsung er den store vinneren det kvartalet og det sørkoreanske selskapet solgte 85,6 millioner smarttelefoner globalt, en økning på hele 19,3 prosent. Det gir Samsung en markedsandel på 22,3 prosent.

Apple er nummer to med 45,4 millioner solgte og 11,9 prosent av markedet, etterfulgt av Huawei som med 36,5 millioner solgte smarttelefoner har 9,5 prosent av markedet. Etter Huawei følger ytterligere to kinesiske selskaper i OPPO og Xiaomi.

«På tross av at markedet gikk ned i Kina, vokste salget i det tredje kvartalet i 2017», skriver Gartner og viser til positiv vekst i utviklingsland i Asia og Nord-Amerika. Spesielt Samsung og Huawei opplevde god etterspørsel i det førstnevnte markedet.

Samsung topper, Apple nummer to etterfulgt av tre kinesiske selskaper.
Samsung topper, Apple nummer to etterfulgt av tre kinesiske selskaper. (Ill.: Gartner)

 

Kilde:
Gartner

Stikkord: apple, huawei, mobil, samsung