Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Snapchat har hatt problemer med å hanke inn nye brukere samtidig som de føler presset fra Facebooks Instagram. Den nye appen skal derfor være enklere i bruk. (Ill.: Snapchat)

Se hva de har gjort med Snapchat – du får den kanskje på fredag

Lettere i bruk. Dette er alt som er nytt.

Snapchat har avslørt sitt nye design, dagen etter at Instagram avslørte dette.

– Skapte falske nyheter
Den ferske storoppdateringen rulles ut til iPhone og Android på fredag (ikke alle får), men selskapet har allerede nå avslørt hva som er nytt, ikke så rart: dette er en stor oppdatering.

«Til nå så har sosiale medier handlet om å mikse bilder og video fra dine venner med innhold fra utgivere og innholdsskapere. Det har vært et interessant eksperiment å gjøre grensene mellom disse to tingene uklare, men det har også skapt merkelige effekter (som falske nyheter), og fått oss til å føle at vi har vært nødt til å imponere våre venner i stedet for å uttrykke oss», heter det fra Snap.

Oppdateringen samler historie og direktemeldinger et sted, altså på venstre side av kameradelen av appen. En algoritme sørger for å prioritere denne seksjonen «i forhold til hvem du snakker med og titter på mest».

Snapchats nye design.
Snapchats nye design. (Ill.: Snapchat)

Klart skille mellom eget og kommersielt innhold
Dette innholdet er plukket bort fra innhold fra kommersielle aktører og kjendis-snappere. «Discover» er derfor å finne til høyre for kameradelen av appen. Poenget er nettopp å ha et klart skille mellom ditt sosialt innhold, og media-innhold skapt av proffer.

«Discover»-delen organiseres av Snapchat-medarbeidere, men nyttegjør også en algoritme som sorterer innholdet i forhold til hva du har sett på tidligere. Ifølge Snap-sjef og grunder Evan Spiegel er denne måten å gjøre det på inspirert av Netflix sin algoritme.

Det er tross alt lettere å finne ut hva de tror du vil titte på om de kjenner dine tidligere bruksmønstre, enn å basere det på hva vennene dine liker.

Snapchats pop-up-butikk rett ved egne lokaler i Venice Beach i California var ikke akkurat fullstappet forrige måned. Det er kjent at selskapet sliter med å kvitte seg med Snapchat-solbrillene med kamera.
Snapchats pop-up-butikk rett ved egne lokaler i Venice Beach i California var ikke akkurat fullstappet forrige måned. Det er kjent at selskapet sliter med å kvitte seg med Snapchat-solbrillene med kamera.

 

Kilder:
Snap
TechCrunch

Stikkord: snapchat