Fiskers bil, Emotion, lanseres snart, men med li-ion-batteripakke.
Fiskers bil, Emotion, lanseres snart, men med li-ion-batteripakke.

Annonse


Hevder å ha revolusjonert elbil-batteriet – lover mer enn 800 km på en lading

Danske Henrik Fisker er noe så sjeldent som en bildesigner og entreprenør med base i Los Angeles.

Ikke helt klare enda, men skal ha gjort store fremskritt – har patentert
Det er snakk om “solid-state”-batterier selskapet skal introdusere om fem år.

Fordelen med disse, kontra li-ion, er at de har potensiale for å lagre mer energi, men minuset er at de reagerer på temperatur-svingninger. Det er foreløpig ingen selskap som har klart å masseprodusere dem eller selge dem til en pris som gjør de konkurransedyktige mot li-ion.

Artikkelen fortsetter under illustrasjonen.

Annonse


Slik er batteriteknologien bygget opp.
Slik er batteriteknologien bygget opp. (Ill.: Fisker)

Ferdig på ett minutt?!
Men nå hevder Fisker at de tre-dimensjonale elektrodene har 2,5 ganger batteri-tettheten sammenlignet med nettopp li-ion-batterier. Og ikke minst: de hevder batteriet er i stand til å levere distanser på mer enn 800 km!

Det snakkes også om at batteriet lades på ett minutt. For godt til å være sant? Ja, det høres slik ut, men teknologien er ikke helt klar enda.

Emotion, den nye bilen, utstyres med den nyeste li-ion-batteriteknologien og selskapet jobber med egen teknologi som kan lade en rekkevidde på 204 km på ni minutter.

Spesialist med på laget
Det skal være større grunn til optimisme denne gang, fordi en viss Dr. Fabio Albano er tilknyttet prosjektet. Albano er en av grunderne av Sakti3, et selskap eid av Dyson (som dere kanskje husker er også Dyson i gang med egen el-bil) og som er spesialister på slike batterier.

Denne teknologien skal visstnok være klar til større produksjonsvolum i 2023, mens bilen, Emotion, skal lanseres på CES om allerede to måneder.

 

Kilde:
Green Car Congress

Annonse