Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Nvidia Pegasus skal drive fremtidens autonome biler. (Ill.: Nvidia)

Nvidia håper på selvkjørende revulosjon med denne superbrikken

München, Tyskland (ITavisen:) Kan utføre 320 billioner operasjoner per sekund.

München, Tyskland (ITavisen:) Under GPU Technology Conference denne uken avduker Nvidia den nye Drive PX-plattformen som skal drive førerløse biler på nivå fem. Det betyr biler som kan kjøre helt av seg selv og som hverken har ratt eløer pedaler installert.

Superkraftig og på størrelse med et bilskilt
Den nye brikken går under kodenavnet «Pegasus» og er faktisk ti ganger kraftigere enn forgjengeren. PX Pegasus kan utføre 320 billioner operasjoner per sekund og er på størrelse med et amerikansk bilskilt.

«Nvidia PX Pegasus vil gjøre det mulig med en ny klasse kjøretøy som kan operere uten en fører – full autonom kjøring uten ratt, pedaler og speil, og et interiør som føles som en stue eller et kontor», forteller Nvidia.

Selskapet mener at autonome biler vil ta igjen for tapt tid ved at man fremover kan bruke tiden på andre ting enn å kjøre. Disse bilene vil også føre til at færre menneskeliv går tapt, tror Nvidia.

«Og utallige liv vil bli reddet av biler som aldri er utmattet, svekket eller distrahert – det øker trafikksikkerheten, reduserer overbelastning og frigjør verdifull plass som nå brukes til parkeringsplasser.»

Helautonome biler er fortsatt et stykke frem i tid og det kreves massive mengder med datakraft for å gjøre det mulig, og det er nettopp her PX Pegasus kommer inn.

«Datakraften som førerløse kjøretøy krever er 50–100 ganger høyere enn de mest avanserte bilene i dag», uttaler grafikkjempen som mener at nivå 5-autonomitet er et av de mest utfordrende omeådene å levere på.

«Gjennombruddet i datakraft og effektivitet fra kunstig intelligens i Pegasus er avgjørende for at industrien skal innse denne visjonen.»

DHL-samarbeid
Kanskje det mest spennende samarbeidet Nvidia annonserer under GTC, er med det tyske fraktselskapet DHL. Sammen skal de utvikle en førerløs bilflåte som i fremtiden i teorien kan levere pakker til kunder 24 timer i døgnet syv dager i uken.

DHL har begynt å implementere Nvidias DGX-1-maskiner i sine datasentre for å trene nevronettverkene. Hele prosjektet er laget med kunstig intelligens i bunn og den skal være i stand til å forstå omgivelsene, planlegge en sikker rute og parkere kjøretøyet slik at pakkelevering skal gå mest smidig.

Nvidia og DHL planlegger å teste autonome kjøretøy på veiene i 2018.

 

 

Stikkord: bil, nvidia