Hopp til navigasjon Hopp til innhold
EFF mener at Apple forvirrer kundene sine. (Ill.: EFF)

Forbrukergruppen «EFF» angriper Apple

Undervurderer Apple kundene sine?

Om du «skrur av» Bluetooth og WiFi i iOS 11 via det nye hurtigkontrollpanelet som sveipes opp, deaktiveres faktisk ikke radioene som sender og mottar.

Kun via innstillingene kan de deaktiveres helt, eller ved å aktivere flymodus fra det samme hurtigkontrollpanelet.

Skrur ikke helt av
Dette fordi Apple Watch og AirPods, blant annet, trenger Bluetooth for å fungere mot iPhone. Derfor mener Apple at dette er den mest brukervennlige måten å gjøre det på.

Problemet er bare at folk er lært til at en bryter faktisk skrur ting helt av. Selskapet kunne nok ha kommunisert dette langt bedre. Det mener også EFF.

Angriper Apple
Så nå langer EFF (Electronic Frontier Foundation) ut mot Apple:

«Når en mobil er designet for å utføre noe som grensesnittet hinter til, men som gjør det motsatte, så medfører dette både sikkerhets- og personvern-problemer.

Brukeren har ingen tekst eller visuell kommunikasjon som gjør det mulig for personen å forstå hva enheten egentlig gjør, noe som kan medføre at OS-et mister troverdigheten når det ikke kommuniseres hva som egentlig skjer.

Fordi brukerne må stole på operativsystemet som grunnlag for de fleste sikkerhets- og personvernbestemmelser, uansett hvilken app eller tilkoblet enhet de bruker, er denne tilliten grunnleggende.»

ITavisen mener
Vi mener også dette er en balansegang Apple kunne ha løst med litt ekstra informasjon.

Vi skjønner at selskapet ikke ønsker å kutte koblingen mellom en iPhone og en Watch om en bruker deaktiverer Bluetooth, fordi brukeren rett og slett ikke nødvendigvis vet at Bluetooth er grunnleggende for at klokka skal fungere tilfredsstillende, men skrur man av noe, er tradisjonen at jo faktisk er helt avslått.

Kommuniser bedre neste gang Apple, men dette er nok ingen konspirasjon fra selskapet.

Hva mener du?

 

Kilde:
EFF

Stikkord: apple, iphone, personvern