Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Spillet er nydelig og man vil tilbake og kjøre mer, spesielt med ratt og pedaler. (Ill.: Turn 10/Microsoft)

TEST: Forza 7 er en fartsfest – Morsommere kan man ikke ha det med ratt og pedaler

Spilltest: Det er vanskelig å la dette spillet ligge.

Dette begynner nesten å bli kjedelig, kan dere ikke lage noen dårlige bilspill, Turn 10?

Serverer alltid varene
For Microsofts bilspill-studio, Turn 10, som produserer disse sprudlende titlene, være det seg ablegøyer med Horizon eller noe strammere Forza, har gjort det igjen.

Forza 7 er en fartsfest som gir sug i magen, men som ikke er på høyde med Horizon når det gjelder flerspiller.

Men vi hadde problemer, også denne gang, med å legge fra oss Forza 7, akkurat som med Horizon 3 som vi anmeldte i oktober i fjor.

Silkemyk grafikkorgie
Forza-titlene brukes hver gang de annonseres til å vise hva Microsoft og deres partnere kan få til med grafikk, også denne gang. Siden vi nå er i 4K-æraen er det nettopp Forza 7, i kombinasjon med Xbox One X, som viser hva som er poenget med 4K, for ja, det er virkelig et poeng.

For takket være 4K-teksturer i denne tittelen på nesten 100GB (!) kan man se den minste detalj, og detaljerte er de over 700 bilene man kan velge mellom.

Når du kjemper på asfalten mot andre, være det seg PC-en eller på nett, vil du kunne komme så nærme konkurrentenes biler at du vil se enhver detalj – ikke at du har tid til å se på hverken dette eller det flotte miljøet, som også er høyoppløst, for det går unna.

Detaljnivået er herlig.
Detaljnivået er herlig. (Ill.: Turn 10/Microsoft)

Det er verdt å investere i ratt og pedaler
Man må nemlig være veldig konsentrert, spesielt når man spiller med ratt og pedaler vi gjorde under hele testen.

Undertegnende brukte et G920 ratt- og pedal-sett som har stått og støvet for lenge. Dette var den perfekte tiden for å børste støvet av det og koble til PC-en. Det er alt som skal til, for spillet oppdager Logitechs ratt på sekundet og setter alt opp korrekt så du slipper knote. Det er svært godt støtte for ratt og pedaler fra en rekke produsenter.

Det er en langt høyere læringskurve å spille med ratt og pedaler kontra gamepad, men så mye morsommere det er når man skjønner greia!

Hver minste lille ujevnhet og vanndam du gasser over gir feedback i rattet, og når du merker et lite rykk vet du at motstanderen prøver å få deg av veien ved å kjøre opp i hekken på deg.

Next-gen, baby.
Next-gen, baby. (Ill.: Turn 10/Microsoft)

Grisekjøring
Og her må jeg skyte inn med noe jeg ikke liker: Mange av banene er for små, eventuelt har de for mange biler på startstreken: 24.

Det er greit etter noen runder, men når startskuddet går er det ofte terningkast om man kommer seg helskinnet ut av gruppen, eller blir dyttet ut av veien av svært aggressive NPC-bilister.

Også når jeg ikke har kjørt offensivt selv, vil man ofte merke at spillets biler grisekjører mot deg og at de ikke lar seg be to ganger før de prøver å dytte deg av vegbanen. Vi synes ikke noe om å kjøre perfekt, for så å bli dyttet ut av en aggressiv NPC.

«Drivatarene kan kjøre i overkant aggressivt, og titt og ofte sender jeg «pokker, som drivataren din kjører»-meldinger til kameratene mineskrev Martin om forgjengeren, Forza 6, i vår anmeldelse september 2015. De har altså ikke gjort jobben sin her denne gang heller. Dårlig.

Det er ikke det at Turn 10 har aktivert offensiv kjøring som en del av spillet, tror vi – problemet er at motstanderne rett og slett ikke er så veldig smarte. Vi kunne ønsket oss en bedre bil-AI, rett og slett.

I mørket eller på sleipe baner: Etter fem, seks timer kjøring takler du utfordringene bare du holder hodet kaldt. Slipp opp på gassen - brems mindre.
I mørket eller på sleipe baner: Etter fem, seks timer kjøring takler du utfordringene bare du holder hodet kaldt. Slipp opp på gassen – brems mindre. (Ill.: Turn 10/Microsoft)

Detaljer er ekstra viktig i bilspill
Fartsfølelsen, den sitter dog som bare det, og du kan velge mellom å se bilen fra utsiden, som vanlig, eller være inne i bilen og se alle de flotte detaljene som øker realismen. Jeg foretrekker alltid å ha hele synsfeltet klarert. Da ser jeg mest og kan fokusere på kjøringen.

Vi liker at spillet ber oss skru opp vanskelighetsgraden om vi har surfet oss for lett gjennom for mange race.

På plass er også et dynamisk værsystem, så når man kjører i ørkenen vil sanden blåse inn på banen, og det kan plutselig begynne å regne, noe som skaper vanskelige kjøreforhold fordi det faktisk samler seg opp vannpytter som er ekstra utfordrende (og som man merker godt med et «Force Feedback»-ratt som G920).

Vi har en noe eldre Core i5 CPU og et fabrikkoverklokket 980 ti-kort og 16GB RAM. Vi kjørere samme oppløsning i Windows som i spillet (2560 x 1440) og med alle grafikkinnstillinger på maks. Vi har ingen problemer med å få servert en silkemyk opplevelse med et snitt godt over 60 bilder i sekundet, men vi hadde problemer med tilfeldige krasj til skrivebordet som med UWP-tittelen Horizon 3.

Du kan enten tvinge maks-innstillinger per grafikk-innstilling, eller la spillet dynamisk allokere for deg basert på hvor pen grafikk du ønsker. Det fungerer også helt fint, men vi ønsker selvsagt å sikre den aller peneste grafikken.

Landskapet er flott, men du rekker neppe å se på dem. Da krasjer du.
Landskapet er flott, men du rekker neppe å se på dem. Da krasjer du. (Ill.: Turn 10/Microsoft)

Lett å komme i gang
Som vanlig er det også en haug med hjelpemidler for å hjelpe deg komme i gang, inkludert automatisk brems og en lang rekke annen assistanse.

Det kan være ålreit å ha bremsehjelpen på de første rundene om man ikke er vant til ratt og pedaler. Du kan også definere kjøringen som simulasjon, for å øke realismen og vanskelighetsgraden. Det er med andre ord noe for alle her.

Et komplett kollisjonssytem er også på plass denne gang, noe som betyr at spillet også har pitstops tilgjengelig.

Flerspilleren er ikke så viktig
De av dere som vurderer Forza grunnet Horizon-flerspilleren, bør tenke dere om, for Forza 7 leverer ikke samme, åpne flerspiller-verden som sin mer festglade bror.

I stedet er spillet lagt opp med lobbyer i forhold til de forskjellige type racing-typene. Dessverre er det også slik at det er for lett å ødelegge for konkurrenten i flerspillerdelen, som i enspiller-delen, uten å bli straffet. Det vil få blodet til å koke i visse situasjoner. Det mangler dessuten er rekke modus ved spillets lansering.

Dette er heller ikke som Horizon på den måten at du får en haug poeng av å bremse korrekt og slike ting. I stedet gir spillet deg en liten melding helt øverst til venstre om du passerer andre på en god måte eller takler svingen perfekt. Det finnes dessuten ekstra-utfordringer du kan aktivere, og VIP-kort som gir mer poeng.

Konklusjon
Selv om AI-en ikke er perfekt og vi kunne ønsket oss en mer sosial og livlig flerspiller-del, er kjernedelen, nemlig selve kjøringa, grafikken, værsystemet og alle valgene som hjelper deg å bli en god fører, og de morsomme ekstra-utfordringene, så bra konstruert, at vi ikke kan gi noe lavere enn:

Karakter 9 av 10.

+ Nydelig fartsfølelse
+ God ratt-støtte
+ Herlig grafikk
+ Man vil tilbake for å vinne
+ Flotte og detaljerte baner
+ Mange spennende biler som alle er ulike med en utrolig detaljgrad
+ Morsomme sideoppdrag
+ Moro!

 

– For offensiv AI
– Litt kjip flerspiller
– Zombie, tag og divisjons-spill samt «Forzathon» ikke tilgjengelig enda

Stikkord: forza, Spill, Tester