Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Canal Digital frykter svarte skjermer for nærmere 100 000 kunder. (Ill.: Telenor)

Frykter 100 000 svarte skjermer når Canal Digital kutter analoge TV-signaler

Selskapet ber barn og barnebarn om hjelp.

18. september er datoen for Canal Digitals slukking av de analoge TV-signalene. Det markerer at overgangen til fulldigitalisering av TV-nettet er fullført.

Frykter 100 000 skjermer med bare snø
– Når vi nå slukker det analoge nettet, frigjør det mye kapasitet som gir unike muligheter for å tilby mer og bedre innhold over TV-portalen T-We. Én analog TV-kanal tar omtrent like mye plass som fem digitale kanaler, forklarer Birgit Bjørnsen, leder for TV og bredbånd i Telenor Norge, i en pressmelding.

Dette bør i og for seg være gode nyheter, men det er fortsatt mange som har TV-ene sine tilknyttet det analoge nettet.

– Vi registrerer at det fortsatt er kunder på landsbasis som sitter på gjerdet og venter, og det bekymrer oss. Vi har sendt brev til både sentrale og kommunale myndigheter og kollektive lag som borettslag og privatpersoner. I tillegg kjører vi rulletekst på TV-skjermen, sier Bjørnsen.

Side3 skriver at det kan være så mange som 100 000 kunder som fortsatt er tilknyttet nettet.

Birgit Bjørnsen, leder for TV og bredbånd i Telenor Norge, ber TV-brukerne om å oppgrare.
Birgit Bjørnsen, leder for TV og bredbånd i Telenor Norge, ber TV-brukerne om å oppgrare. (Ill.: Telenor)

Ber barn og barnebarn om å trå til
Canal Digital jobber hardt med å få disse over på det digitale bakkenettet. Bjørnen sier at det er tre grupper som må «våkne». Det gjelder kunder som ikke er tilknyttet lag, kollektive lag som borettslag og offentlige myndigheter.

– I den første gruppen er det ofte høy snittalder på kundene, og vi ber derfor barn og barnebarn sjekke om foreldrene eller besteforeldrene har fått nødvendig informasjon og bestilt en dekoder eller en kortleser for integrert digital-TV. Denne kundegruppen, som ikke er tilknyttet en kollektiv avtale, må selv ta kontakt med oss, sier hun og legger til:

– Canal Digital Kabel har god kontakt med styrelederne i ulike kollektive lag, men der hvor et borettslag ikke ønsker en avtale som inkluderer dekoder, vil det være nødvendig for den enkelte beboer å skaffe dekoder på egenhånd. I tillegg er vi bekymret for at kommuneadministrasjonene ikke reagerer tidsnok og sørger for at institusjoner og aldershjem får en ny løsning i tide, slik at ikke de eldre blir sittende foran svarte skjermer etter 18. september. Samtlige kommuner som blir berørt, har fått brev om dette, sier Bjørnsen.

 

Kilder:
Telenor,
Side3

Stikkord: CanalDigital, tv