Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Robert Ingebretsen er nordisk sjef for Nextbase. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

– Dashbordkamera påvirker folks adferd i trafikken

Berlin, Tyskland (ITavisen:) Nå er Nextbase aktuell med et 4K-kamera med HDR-støtte.

Berlin, Tyskland (ITavisen:) Butikkene merker en solid pågang for dashbordkameraer fra kundene og interessen vil trolig ikke avta med det første. Det er Robert Ingebretsen godt fornøyd med.

Avduker 4K-modell
Han nordisk sjef for Nextbase – en av de største produsentene av dashbordkameraer – og selskapet er selvsagt på plass med egen bod under IFA-messen som avholdes denne uken.

Blant nyhetene de har med i bagasjen er kameraet 612GW. Et kamera som er så nytt at det ikke er å finne på selskapets nettsider. Modellen som vises frem under IFA er en tidlig modell og Ingebretsen forteller at det kan bli gjort endringer på ting som designet frem mot lansering.

– Dette er den virkelige toppmodellen med Sony-sensor med 4K-oppløsning og HDR-støtte, avslører Ingebretsen.

Hvem trenger et 4K-kamera på dashbordet, undrer vi?

– Alle trenger ikke 4K, HD gjør absolutt jobben, men man får med mange flere detaljer, forklarer han. – Det er mange som lager video på turer og da er den høye kvaliteten et pluss.

Ingebretsen anbefaler ofte også brukere om å gå ned på oppløsningen og i stedet øke bildefrekvensen fra 30 til 60 bilder per sekund.

612GW er Nextbases første med 4K og HDR.
612GW er Nextbases første med 4K og HDR.

– Litt konservative
Selv om Nextbase stadig utvikler og forbedrer kameraene sine, er selskapet litt avventende med å dytte altfor mye teknologi og funksjoner inn i dem.

– Vi er kanskje litt konservative på dette området. Kameraene er i hovedsak for produksjon og skal ikke ta oppmerksomheten vekk fra trafikken, sier Ingebretsen.

Det betyr at det som i hovedsak skiller modellene er bildekvaliteten og størrelsen på skjermen. Alle modeller fra 312GW – som vi testet i fjor – og opp til 612GW har egenskaper som GPS, WiFi og automatisk opptak når kameraet merker bevegelse.

Før 612GW kommer på markedet er det 512GW som er selskapets toppmodell, men det er 312 og 412GW det går mest av for øyeblikket, avslører han.

512GW er for øyeblikket toppmodellen til Nextbase. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

Politiet ønsker ikke å anbefale
På tross av det voksende salget er det noen som er skeptiske til den økte bruken av bilkameraer. I Storbritannia har Nextbase et tett samarbeid med politiet. Det gjelder spesielt i Wales der politiet bruker dashbordkameraer aktivt, sier han.

Per nå er ikke politiet i Norge like begeistret som det britiske til dashbordkameraer. Overfor Aftenposten uttalte Runar Karlsen, sjef for Utrykningspolitiet, tidligere i år følgende:

– Vi anbefaler ikke at det monteres slikt utstyr på kjøretøyene, og la til:

– Det er politiets oppgave å sikre bevis, ikke sjåførens.

Et syn også Datatilsynet delvis deler

– Det er viktig å huske på at denne typen opptak kun gir et redigert bilde av en virkelighet som kan ha vært annerledes før opptaket. Det kan hende føreren selv kjørte som en villmann før han dokumenterte andres oppførsel, uttalte Ove Skåra, kommunikasjonssjef i Datatilsynet, overfor Aftenposten i april.

Ingebretsen på sin side mener at denne teknologien fungerer allmennpreventivt.

– Jo flere kameraer, jo større sjanse er det for at ting blir dokumentert, og vi har erfaring i Storbritannia med at det påvirker folks adferd i trafikken.

Han legger til at forsikringsselskapene bruker opptak aktivt.

Da vi snakket med IF Forsikring i fjor i forbindelse med 312GW-testen, uttalte Jo Berge, informasjonsdirektør i selskapet, at det kan være kjekt med dashbordkamera i bil, men at det ikke er noe som er nødvendig er her til lands.

Stikkord: bil, ifa17, nextbase