Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Uncharted: The Lost Legacy finner ikke helt ut av suksessformelen før man nærmer seg slutten. (Ill.: Naughty Dog/Sony)

Den siste timen i dette spillet er verdt prisen alene

Spilltest: «Uncharted: The Lost Legacy» består denne gang også, men nå begynner det å bli tynt.

«Uncharted: The Lost Legacy» består denne gang også, men nå begynner det å bli tynt.

Grafikkporno herfra til India
Uncharted. Jeg trodde egentlig jeg var ferdig med serien etter Uncharted 4, men så skjedde ei. The Lost Legacy hørte jeg litt om på forhånd selvsagt, men trodde ikke det var så mye mer enn en DLC.

I stedet valgte Naughty Dog å fleske til med nesten ti timer spilletid og nye karakterer – en rekke av dem fikk vi et kort bekjentskap med under E3, da studioet viste oss litt fra halvveis ut i historien.

Denne dama er mutt, men tines ettersom eksplosjonstakten øker.
Denne dama er mutt, men tines ettersom eksplosjonstakten øker. (Ill.: Naughty Dog/Sony)

Ingenting vil overraske, men det er jaggu moro til tider
Så hva er nytt i denne tittelen, kort tid etter lanseringen (i Naughty Dog-målestokk), i forhold til Nathan Drakes siste eventyr? Ingenting!

Jo, altså, det er jo selvsagt nye karakterer, og vi kan snakke litt om dem og historien først, men du aner nok hva som er problemet også denne gang. Mer om dette senere.

Du er Chloe Frazer som teamer opp med Nadine Ross, for å finne en bortgjemt by, og all berømmelse og rikdom som følger av å finne stedet. Jo, også er det krig.

Hva er det du merker deg i beskrivelsen? Ingenting nytt. Stemmer: historien er latterlig klisjefyllt og helt lik alle de andre Uncharted-spillene.

Utviklerne lærte underveis
Men det er tegn til lysglimt her hva angår historie og fremgangen når man spiller.

De siste par timene i Lost Legacy er nemlig heidundrende mye bedre enn de første fem, seks timene, der det blir for mye trasking – rett og slett litt for mye jungel-simulator. Ja jøss ser det pent ut, helt vanvittig pent faktisk med en PS4 Pro og 4K TV i hus (vi har ikke HDR, så det er enda mer å hente). Sonys 3D-hodetelefoner løfter også opplevelsen en god del. De er verdt å skaffe seg, spesielt om man må spille når andre sover.

For noen er grafikken så pen, at Uncharted-spillene alltid er verdt prisen, men det begynner å rakne litt nå, synes jeg.

For la oss snakke litt om selve spillbarheten i dette spillet, for den er som vanlig helt lik alle de andre i serien. Det som dog er verre enn å servere en tredjepersons-skyter som dette, er at Naughty Dog enda ikke har lært av feilene de nå har gjentatt i flere år.

Spillet er mye penere enn dette skjermbildet. MYE.
Spillet er mye penere enn dette skjermbildet. MYE. (Ill.: Naughty Dog/Sony)

Ingenting er verre i spill enn urettferdighet
Det er rett og slett ikke så veldig morsomt på skyte og hoppe rundt. Noen ganger bykser karakteren steder vi ikke ønsker, eller tar dekning bak feil stein, eller velger å ikke ta dekning i det hele tatt, noe som medfører urettferdige dødsfall. Det gjør kampene enda litt kjipere da de ikke er så morsomme fra før av.

Man kan klarte steder man ikke trodde man kunne, men prøver man seg på det man tror er morsom akrobatikk, for å være strategisk, blir man som regel pepret av en fiende som klarer å skyte perfekt sekundet de ser deg – ja, all AI ser ut til å tenke og handle synkront i denne verdenen.

Det betyr at man går for kjip taktikk. Det er for lett å finne det eneste stedet man kan drepe dem alle en etter en. Man ender opp med å gjøre det for ikke å være redd for å bli snytt for seieren, men noe særlig morsomt er det ikke. Dette vet nok utvikklerne også, for det er ikke så mye kriging å skryte av, bortsett fra sluttdelen jeg allerede skrøt av i tittelen.

Disse to er bedre når de er tre. Det er noe med trekantdramaer og Uncharted-serien som funker.
Disse to er bedre når de er tre. Det er noe med trekantdramaer og Uncharted-serien som funker. (Ill.: Naughty Dog/Sony)

Suksessformelen fra Uncharted 1
Så nå har vi altså fått unna det negative, og det er en god del av det, men er det en ting serien alltid har klart, og klarer igjen, er det å spille på sine sterke sider.

Seriens trygge grunn er: ufattelig pen grafikk i kombo med utrolige landskap og kartdesign, godt stemmeskuespill og klatringen som fremdeles er morsom, men faktisk mindre fremtredende enn tidligere. Det er puslespill også denne gang, men det er få av dem, og de er veldig lette (bortsett fra en av dem som er klønete rett og slett fordi den er kjedelig).

Du vil også falle ned et dusin ganger, på veldig overdramatisk vis, som man alltid gjør, men visse scener vil overraske deg. De klarte i hvert fall det med meg, og jeg har spilt dem alle siden Playstation 3.

Konklusjon
Det er ikke kun dette som løfter spillet opp en karakter, men også det faktum at vi lo av scenene mellom hovedpersonene på slutten. Det er virkelig litt gnist mellom dem, spesielt når en gammel kjenning plutselig dukker opp…. han skulle ha kommet langt tidligere. Jeg tror Naughty Dog er enige.

For denne dynamikken mangler i 80 prosent av spilletiden. Så ja, Naughty Dog lærer, men vil de noen gang finne ut hvordan de gjør kampene med tilfredsstillende? Vi får se til neste «DLC,» for siste skatt er neppe rappet og siste trekantdrama er nok ikke utspilt.

Uansett er spillets siste del så spektautlær på alle måter, og så innvolverende å oppleve, at den er verdt prisen alene. Resten av spillet er også bra, men hadde det ikke løftet seg noe veldig, hadde vi gitt 7.

Derfor kan vi ikke annet enn å anbelale også dette Uncharted-spillet, men utviklerne er nødt til å ta grep nå.

Kanskje er det rett og slett på tide og gjøre en reboot, og la serien ligge i noen år (til Playstation 5?). Det er vondt å si det, men det kan være det beste for alle parter, for jeg ønsker ikke å gi 5 av 10 til en kjip DLC om seks måneder.

Karakter: 8 av 10.

+ Utrolig grafikk som nesten er verdt prisen alene
+ Som å spille en film
+ Godt stemmeskuespill
+ Godt sluttmanus
+ Morsom og god karakter-dramaturgi (mot slutten)
+ Grafikken: Hakeslepp – 4K-revolusjonen er her

– Skytingen er kjip
– Historien er hørt og opplevd mange ganger før
– Unøyaktig spill-mekanikk når man prøver å være defensiv og strategisk gjør deg rasende når du dør

Stikkord: Spill, Tester