Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Sonos starter datainnsamling av bruksinformasjon. (Ill.: Tor Fosheim/ITavisen)

Sonos starter innsamling av brukerdata – og den er obligatorisk

Brukere som nekter vil ikke motta programvareoppdateringer.

Høyttalerprodusenten Sonos skriver i et blogginnlegg på sine hjemmesider at selskapet vil starte å samle inn bruksinformasjon om systemene deres.

Starter innsamling
I forbindelse med at høyttalersystemene får støtte for Amazon Alexa, har Sonos oppdatert brukervilkårene for tjenesten.

«Vi bruker informasjonen du deler med oss for å forbedre lytteopplevelsen. For eksempel benyttes informasjonen til å forstå hvordan systemet de yter slik at vi kan gjøre forbedringer i programvaren og holde den sikker», skriver selskapet i innlegget.

Vi testet Playbase: Sonos beviser atter en gang hvorfor de blir sett på som strømmekongen.

Får ikke oppdatert systemet hvis man takker nei
En interessant detalj er at nåværende Sonos-kunder ikke har mulighet til å avstå fra at bruksinformasjonen deres samles inn av selskapet. Overfor ZDNet sier en talsperson fra Sonos at brukere som nekter risikerer å miste funksjonalitet.

– Hvis en kunde velger å ikke godkjenne de nye personvernreglene, vil den ikke lenger motta programvareoppdateringer på Sonos-systemet, og over tid vil funksjonaliteten til produktet bli dårligere.

Det er neppe snakk om at Sonos vil fjerne funksjoner fra systemene, men heller at enkelte funksjoner på sikt vil slutte å fungere under oppdateringer.

Dette er obligatorisk
Sonos kaller deler av informasjonen som samles inn som «funksjonsdata» og dette er obligatorisk å dele. Denne informasjonen inkluderer e-postadresse, IP-adresse, språkinnstillinger, produktnummer og hva brukeren har kalt høyttaleren og rommet.

I tillegg innhentes informasjon om hvilke Sonos-enheter som er oppkoblet og hvilke produkter de er tilkoblet til.

Dog kan brukerne velge å ikke dele aktivitets- og ytelsesinformasjon fra høyttalerne.

– Et økende problem
Lee Tien, i Electronic Frontier Foundation, sier overfor ZDNet at det er et økende problem at selskaper samler inn brukerdata.

– Produsentene kan gjøre mye med problemet. De kan designe systemene sine for å skille datainnsamling fra produktfunksjoner. Det er klart at enkelte funksjoner ikke fungerer uten data, men selv da kan man velge å lagre informasjonen lokalt og ikke videresende den til et moderskip, sier Tien til nettstedet. Han legger til:

– Samfunnet som en helhet er på en sti der enheter i hjemmet, som tradisjonelt er vårt mest private sted, styres av personer som vil vite hva du gjør.

Hva syns du om at Sonos starter innsamling av bruksinformasjon?

 

Kilder:
Sonos,
ZDNet

Stikkord: personvern, sonos