Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Personverngruppe ønsker gransking av Google. (Ill.: Nets)

Vil granske Googles sporing av kortbetalinger

Selskapet bedyrer at informasjonen er anonymisert.

I mai startet Google testingen av Store Sales Management som gjør det mulig for en annonsør å vite hvor mange av dem som klikket på en annonse som faktisk kjøpte noe.

Kobler sammen annonser mot butikktransaksjoner
For eksempel kan en sportsbutikk finne ut hvor mange som gikk til butikken og kjøpte en sykkel etter å ha klikket på en annonse for en. Google forsikrer om at de beskytter kundenes personvern, men personvernforkjempere er ikke helt overbevist.

Gruppen Electronic Privacy Information Center (EPIC) har nå klaget inn Google til Federal Trade Commission (FTC) og ber byrået om å granske Googles «sporingsalgoritme». Denne algoritmen gjør det mulig for annonsører å vite hvor godt annonsekampanjer fungerer i fysiske butikker.

Hevder at informasjonen er anonymisert
Google sier at all data som samles inn er anonymisert og at selskapet aldri ser informasjon om individuelle transaksjoner. Ifølge Google kobles annonser mot transaksjoner på en «trygg og personvernsikker måte». Søkegiganten sier til CNet at det brukes ikke kryptering, men de ønsker ikke å gå inn på detaljer om hvordan systemet fungerer.

EPIC stoler ikke helt på Googles lovnader om personvern og har bedt selskapet om å forklare hvordan de innhenter informasjon og hvilken kryptering som brukes for å sikre at brukerdataen holdes anonym.

– Her har vi et av de største selskapene på Internett som har tilgang til nettleserhistorikken til millioner av brukere og 70 prosent av bankkortinformasjonen, og de kobler disse tingene sammen og sier ’Ikke bekymre deg for dette, vi ordner det’. Vi tenker at det er all grunn til å være bekymret, og vi ønsker at FTC foretar en uavhengig gransking av hvordan dataen ikke er identifiserbar, heter det i en uttalelse fra Marc Rotenberg, sjef for EPIC.

Google Store Sales Management-programmet er ikke tilgjengelig i Norge.

 

Kilde:
CNet

Stikkord: Google, personvern