Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Trenden med to sammenkoblede skjermkort er på vei bort og utviklerne velger å bruke tiden sin på programvare. (Ill.: AMD)

En gang var dette det råeste man kunne gjøre med gaming-PC-en

Spill: Men nå er Crossfire og SLI på vei bort.

SLI og Crossfire var en gang viktig for de spillerne som ønskes den beste grafikken og ytelsen.

Ikke mer enn to kort i SLI for spill
Men en-GPU-kortene er nå så kjappe at de kan dra rundt 4K-oppløsninger på over 40 bilder i sekundet, samtidig som de tar stor plass, at teknologien har kjølt seg noe veldig av og på mange måter er døende.

Selv Nvidia støtter ikke mer enn to Pascal 10-kort koblet sammen.

Ikke perfekt
SLI og Crossfire var aldri optimalt da det aldri var snakk om en dobling av ytelsen selv om de to kortene måtte være identiske – dette i kombinasjon med at utviklerne nå bruker tid på DirectX 12 og Vulkan (som støtter avanserte fler-prosesser), i stedet for å optimalisere for to kort, noe som alltid har vært litt vanskelig.

Hva med AMDs nye kort, RX Vega 64 og RX Vega 56? Joda, de har støtte for Crossfire, men uten utvikler-begeistring er nok nytteverdien lav for spillere flest. Det påpeker også AMD.

 

Kilde:
Gamers Nexus

Stikkord: amd, maskinvare, nvidia, Spill