Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple TV faller etter i markedet.Apple TV faller etter i markedet, ifølge ny undersøkelse. (Ill.: Apple)

Apple TV faller etter i markedet for strømmedingser

– Er mye dyrere enn konkurrentene.

En undersøkelse utført at eMarketer viser at 168 millioner personer i løpet av året vil bruke TV-er som er koblet til Internett. Det er ti prosent høyere enn i fjor.

Roku topper
Rundt halvparten av personene som bruker oppkoblede TV-er vil gjøre dette med en Smart-TV, resten bruker strømmebokser og -enheter som Apple, TV, Amazon Fire TV, Roku og Google Chromecast. Undersøkelsene til eMarketer viser at den sistnevnte gruppen foretrekker de tre sistnevnte fremfor Apple TV.

Roku leder an i dette markedet med 38,9 millioner brukere. Chromecast følger etter med 36,9 millioner brukere og Amazon Fire TV Stick er like bak med 35,8 millioner brukere. Apple TV har 21,3 millioner brukere og drøyt 12 prosent av markedet, ifølge tallene til eMarketer.

– Har en mye høyere pris enn konkurrentene
Analytiker Paul Verna i eMarketer mener det er flere årsaker til at kundene foretrekker produkter fra Roku, Amazon og Google fremfor Apple TV. Han nevner prisen som en av årsakene til dette.

En Google Chromecast koster fra 395 kroner mens den nyeste Apple TV koster rundt 1500 kroner. Apple TV 3 er tilgjengelig for rundt 1300 kroner.

«Apple TV blir holdt tilbake på grunn av mangelen på fristende innhold, mangelen på støtte for videoinnhold fra Amazon som bare blir mer og mer populær, samt en høyere startpris enn sine konkurrenter. Apple TV-enheter starter på 150 dollar, mens Google, Amazon og Roku selger strømmepinner som koster godt under 40 dollar», sier Verna i pressemeldingen.

Analytikeren mener at Rokus suksess har kommet fra en nøytral strategi ved at de er uavhengige og samarbeider med en rekke partnere. Til forskjell fra Apple, Amazon og Google som også leverer egne tjenester.

Hvilken strømmedings foretrekker du?

 

Kilde:
eMarketer,
9to5Mac

Stikkord: amazon, appletv, Chromecast, Roku