Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook Messenger har over en milliard brukere - nå skal de få reklame på hjem-skjermen. (Ill.: Facebook)

Nå kommer det reklame i Facebook Messenger

Rulles ut til 1,2 milliarder brukere.

Facebook Messenger-brukere vil få reklame på hjem-skjermen i ukene som kommer, sier Facebooks Messenger-produksjef Stan Chudnovsky, til Venturebeat.

Har vært i beta siden januar
Reklameprosjektet til Messenger har pågått som en beta fra januar i år i Australia og Thailand, og nå skal det rulles ut på verdensbasis til 1,2 milliarder brukere av appen.

– Reklame er ikke alt, men det er definitivt hvordan vi kommer til å tjene penger akkurat nå, sier Chudnovsky. – Det er en del andre forretningsmodeller vi utforsker i tillegg, men alle handler om reklame i en eller annen form.

Betaen i Thailand og Australia sente reklame til nesten alle Messenger-brukernes hjem-skjermer, og dette vil nå rulles ut forsiktig først, og så komme til alle, antakelig i løpet av året.

Kommer til å starte forsiktig
– Vi kommer til å starte forsiktig, sa Chudnovsky. – Vi er ikke sikre på når den gjennomsnittlige brukeren vil se reklamen, fordi vi kommer til å være veldig datadrevne og tilbakemeldingsdrevne når vi tar den beslutningen.

Facebook Messenger har allerede en Discover-fane som kom på slutten av juni for brukere i USA, og denne viser roboter og samtaler man kan ha med forskjellige merkevarer.

Planen er å koble flere av disse av opp med brukere, men Chudnovsky sier at Facebook er «agnostisk» om hvorvidt en reklame leder til en nettside eller en samtale i Messenger.

– Vi tror at opplevelsene som åpner opp samtaletråder kommer til å konvertere bedre hvis du legger nok omtanke i å bygge disse opplevelsene, sier han.

Kilde
Venturebeat

Stikkord: facebook